Google skjuler nu søgeord for virksomheder

 

Mange virksomheder med et website er i dag koblet op med Google Analytics – Googles værktøj til at trække statistik over de besøgende på ens website.

Analytics er både et stærkt og gratis værktøj, hvilket har gjort det til de facto standard i industrien.

Men den 23. september blev der lavet en væsentlig ændring i systemet: Fra nu af er det ikke muligt at se, hvilke søgeord ens besøgende har fundet en med fra de organiske søgeresultater. Hvis en bruger har søgt på et givent produkt i søgemaskinerne og ad de organiske (ikke-betalte) resultater har fundet vej til din virksomheds website, har du ikke mulighed for at se hvilket søgeord (søgestreng), der er blevet anvendt.

Dette gør det sværere for virksomheder at lave et godt website for brugerne, hvor indholdet tager udgangspunkt i brugerens problemstilling.

“Det er et slag imod alle dem, der ønsker at lave det bedst mulige website for deres besøgende. Jeg synes, det er en stor skam og det kommer til at komplicere mit daglige arbejde” fortæller John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk, der til daglig arbejder med Google optimering. Netop Google optimering handler om at skabe det bedst mulige website for besøgende for derved at blive belønnet af Google med de bedste placeringer i søgeresultaterne.

For at tjene flere penge?

Google har ikke endeligt meldt ud hvorfor, de laver ændringen, hvor søgestrengene bliver fjernet i Googles eget værktøj.

Men de, der arbejder professionelt med søgemaskineoptimering er ikke i tvivl: Det handler om at tjene flere penge.

“Google har tidligere været ude at sige, det handler om at beskytte brugernes privatliv og deres søgninger. Men hvis man betaler Google for deres annonceprogram Google AdWords har man stadig fuld adgang til alle søgestrengene, der er brugt, og så falder argumentet om brugernes privatliv til jorden.”

Med andre ord er brugernes søgeord beskyttet – med mindre, virksomheden går ind og betaler Google, hvorefter al data igen er tilgængelig.

(not provided) på 100 %

I praksis betyder ændringen, at søgeord i Googles eget Analytics-program nu alle står som “(not provided)” i stedet for det faktiske søgeord – for eksempel “billigt fjernsyn 24 tommer”.

Not provided-søgninger blev indført for knap 2 år siden netop med argumentet om, at brugernes privatliv skulle beskyttes. Dengang var det blot omkring 10-20 % af alle søgninger, der var krypteret, men siden da er antallet af søgninger, der er utilgængelige for virksomhederne blot øget og øget.

Forinden Googles ændring her den 23. september var tallet nået op på hele 60-70 % for mange virksomheder – allerede dette var et stort slag mod de virksomheder, der gjorde brug af Google optimering til at skabe en lukrativ forretning ud af at være til stede på internettet.

Googles ændring er sket på selve søgemaskinen og altså ikke blot i Googles eget statistikprogram. Google medsender blot ikke den data fra deres søgemaskine, der tidligere blev brugt til at definere søgestrengen. Derfor kan man som websiteejer eller virksomhed ikke blot skifte over til et andet og betalt værktøj for at få samme data – den er slet og ret ikke tilgængelig længere fra Googles egen søgemaskine.