Når økonomidirektøren bestemmer IT-afdelingens fremtid

Artiklen indeholder reklamelinks

Det kan lyde som en negativ ting, at det er økonomidirektøren, der får lov til at bestemme IT-afdelings fremtid – men det kan faktisk give væsentlige besparelser på IT-driften og IT-servicen med samme uden at det går ud over kvaliteten.

Løsningen her hedder nemlig outsourcing.

Outsourcing i Danmark forbindes af mange med at lade ens udvikling og IT-drift foretages i Indien, Filippinerne, Ungarn eller andre lande med lignende lave omkostninger – dette behøver dog ikke at være tilfældet.

Outsourcing er også blot at flytte IT-driften væk fra ens egen virksomhed og hen til en specialiseret virksomhed i en anden ende af byen. Det kan også give både besparelser og et bedre, stabilt resultat.

Svært omgængelig IT skaber behov for outsourcing

Tempoet moderne IT udvikler sig i er ufatteligt – og det skaber store udfordringer i forhold til at levere en stabil IT-drift og en acceptabel IT-service.

At have en intern IT-afdeling til at klare samtlige aspekter af IT’en fra udvikling af interne systemer til migrering i skyen og IT-sikkerhed er at bede om problemer.

I stedet for at klare alle ting til perfektion klares få af tingene middelmådigt. Det er ikke muligt at klare alle grene af moderne IT – ikke uden massive investeringer i en intern IT-afdeling og de omkostninger, dette medfører for virksomhederne.

I stedet for vælges, og anbefales af mange, outsourcing. Her uddelegeres de væsentlige dele af IT-driften, IT-udviklingen og ens IT-service udendørs.

Det kan være lidt længere nede i byen eller en anden del af landet – det væsentlige er, at det sker til en specialist, der på lyntid kan skabe de helt rigtige resultater og rammer omkring ens IT.

Sparer penge

Outsourcer man arbejdet betaler man alene for at få arbejdet udført her og nu. Det koster få penge, når en specialist sætter sig ned og klarer arbejdet.

Det koster modsætningsvis mange penge enten at hyre en ekspert fuld tid, for så ikke at have opgaver nok til denne, eller at skulle oplære eget personale til at klare en opgave – en opgave personalet uanset ikke vil kunne løse lige så effektivt som en ekspert.

Hvis økonomidirektøren skulle bestemme den interne IT-afdelings fremtid ville meget af den blive nedlagt – og arbejdet ville blive outsourcet. At økonomidirektøren skulle bestemme betyder ikke, at virksomheden “går ned på udstyr” eller IT for den sags skyld; blot at det hele bliver effektiviseret og forbedret ved at lade eksperter om IT-sikkerhed, IT-drift og IT-service.

Serviceaftaler til fast pris om måneden

Dette skifte, denne outsourcing af IT-driften, er blevet gjort nem i løbet af de seneste år.

I dag tilbyder mange IT-virksomheder et abonnement på IT-service, der tillader virksomheder og andre organisationer for et fast beløb om måneden at outsource deres IT-drift. Denne IT-service gør det nemt både at planlægge og at udføre IT-driften i en virksomhed.

Det fjerner problemerne fra virksomhederne og skaber faste, sikre rammer – og på den måde bliver ressourcer frigjort i virksomheden til at fokusere på de ting, der rent faktisk skaber værdi og forbedrer bundlinjen i virksomheden.

For det er i de færreste virksomheder problemer med IT’en, der bidrager positivt til bundlinjen – overvej derfor outsourcing og køb af IT-service hos de specialiserede af slagsen, der lever af det.