Artiklen indeholder reklamelinks
Er du frisør, mekaniker, advokat, revisor eller lignende, hvor du sælger en service i form af din tid og viden – og ikke et produkt som en almindelig webshop?
Søgemaskinerne kan være en fantastisk kilde til nye kunder. Hvis du rangerer højest på de fraser, dine potentielle kunder bruger på at finde dig, kan du få nok kunder til at høje dig beskæftiget i lang tid fremover.
Men det forudsætter, at du har styr på din søgemaskineoptimering – med mindre, du vil betale i dyre domme for besøgende via PPC (Price Per Click) annoncering.
Vi har fået SEO-ekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk til her at komme med 3 gode SEO tips til dig, der sælger en serviceydelse og har tid og plads til flere kunder i forretningen. Husk, at des før, du starter med søgemaskineoptimering, des før vil du også opnå resultater – SEO skal som en god dej have tid til at ”hæve”.
Med Google Places har du mulighed for at sætte din virksomhed på landekortet – søgemaskinernes landkort.
Du får fremhævet visning, hvis du er tømrer i Aarhus, og en potentiel kunde bruger søgemaskinen til at finde “billig tømrer aarhus”. Du bliver vist på et kort oppe i højre hjørne og får ekstra visning også i de almindelige resultater i Googles søgemaskine.
Google Places koster gratis at bruge – du kan dog overveje at få en professionel til at sætte det op for dig, således at du rangerer over dine konkurrenter, der ligeledes kan benytte sig af Google Places.
Det er i høj grad antallet af (positive) anmeldelser af din virksomhed, ligeledes på Google Plus & Google Places, der afgør, om din Google Places-listing er over din konkurrents. Et godt SEO tip vil altså være at få dine glade kunder til hurtigt at anmelde dig på Google Places.
De serviceydere, der får de fleste kunder fra søgemaskinerne, er også dem, der er bedst til at beskrive deres ydelser for kunderne.
Dette tjener nemlig to formål:
Ved at beskrive dine evner ned i detaljen får du meget tekstindhold på dit website om det, du er dygtig til. En vital del af SEO er at skrive meget tekst på ens site, da Google m.fl. som søgemaskine først og fremmest læser tekst. Mere tekst er guf for søgemaskinerne og lig med flere indgange for dine besøgende.
Du får altså flere besøgende ind ved at skrive meget tekst på dit site – det er en og skær SEO.
Samtidigt overbeviser du dine besøgende om, at du er en ekspert på området, når du uselvisk deler din viden. Når kunderne kan læse, at du er en ekspert, er de også det mere villige til at vælge netop dig – og ikke din konkurrent, der har “glemt” at beskrive sine arbejdsprocesser. Dine beskrivelser skaber sikkerhed.
Et sidste godt SEO tip skal være at bruge dit netværk.
Er du fx mekaniker er du måske specialiseret i et enkelt mærke, du bruger dele fra en given leverandør eller du har måske et godt samarbejde med en autolakerer.
Alle disse har sikkert også et website.
Kan du få disse leverandører, dit netværk, til at linke til dig står du stærkt i søgemaskinerne. Links bliver af diverse søgemaskiner set som anbefalinger fra det site, der har linket til dig – og er det et stort og troværdigt site inden for samme emne vil linket hjælpe dig til højere placeringer i søgemaskinerne.
Du kan læse flere SEO-tips bl.a. på OnlineSynlighed.dk og Amino.dk.