Når Google optimering går galt

 

Google optimering – det at lave et tilpas godt website til, at Google som søgemaskine er villig til at sende målrettede besøgende i ens retning – er et kompliceret spil.

Flere ting skal spille sammen: Man skal have et website, der indlæser hurtigt, indholdet skal være af høj kvalitet, brugerne skal kunne overskue det og gerne interagere med det og samtidigt skal links fra andre websites anbefale ens indhold.

Nogle metoder virker mere effektivt end andre i forhold til med Google optimering at få ens website til at rangere højt i søgemaskinerne – nogle så meget, at de bliver misbrugt. Og det er her, der er risiko for, at Google optimering går galt.

Spam med links

Tidligere har det været en foruroligende effektiv måde at lave Google optimering på – spam, altså.

Det var nok at lave store mængder af indgående links til ens website fx med blogkommenterspam eller foraspam.

Sådan er det ikke længere.

Google er blevet meget dygtige til at sortere disse irrelevante og lavkvalitetslinks væk – og nu er de også begyndt at straffe websites for at skaffe dem:

“Google finder sig, så at sige, ikke i, at diverse websites går ind og prøver at manipulere med deres søgemaskine. Derfor kan de i dag finder på at straffe for lavkvalitets Google optimering. Ens arbejde ender altså med, at man rent faktisk falder bagud i søgeresultaterne” fortæller John Nielsen fra Google optimerings-virksomheden OnlineSynlighed.dk.

Det er også muligt at lave Google optimering ad andre veje end blot linkspam – Google optimering, der kan gå galt.

En af måderne er at lave ekstra indhold på siden, der kun kan læses af søgemaskinerne og altså ikke af brugerne. Da Google fortrinsvis er en tekstbaseret søgemaskine er det håbet, at mere tekst om et emne vil resultere i højere placeringer i søgemaskinerne uanset, at indholdet ikke er tilgængeligt for brugerne – og de derved kommer ind på websitet på de forkerte præmisser.

Det kaldes også for cloaking.

“Cloaking har været svært at udføre i mange år efterhånden. Jeg tror ikke en eneste seriøs udbyder af Google optimering benytter sig af det. Hele idéen om at snyde den besøgende ind på ens website er dårlig til at starte med, og Google er dygtige til at opdage det”, siger John Nielsen.

Bliver et website taget i at cloake søgeresultaterne vil dette også medføre straf i søgemaskinerne.

Straf kan være permanent

Er et website først blevet straffet er der ingen retningslinjer for, hvornår det bliver lukket ind i varmen igen. BMW blev straffet tilbage i 2005 fordi, de havde købt links, hvilket er imod Googles retningslinjer – men de blev hurtigt lukket ind i varmen igen, da de var et stort brand.

Bliver en lille spiller på samme marked straffet er der ingen garanti for, at de nogensinde kommer ind igen.

Det er muligt at indsende en såkaldt “reconsideration request” til Google, hvor man indrømmer at have lavet Google optimering ad syndige veje og beder om tilgivelse. Men som John Nielsen siger er der ingen garanti:

“Mit indtryk er, at reconsideration requests virker lidt som vinden blæser. Nogle gange virker de og nogle gange gør de ikke. Det er bedre at lade være med at prøve at snyde Google og ens besøgende – og med professionel Google optimering er det muligt i stedet at få varige placeringer i søgemaskinerne.”