Fremtidens digitale postkasse kan blive delt op i to forskellige

 

I juni 2012 vedtog Folketinget en lov om, at alle borgere over 15 år, som er bosiddende i Danmark, og alle virksomheder skulle have en digital postkasse til at modtage post fra det offentlige. Siden 2014 har det derfor været lovpligtigt for alle borgere og virksomheder, som ikke er blevet fritaget fra loven, at modtage post fra det offentlige digitalt.

I dag anvendes digital post af ca. 4,4 mio. borgere og alle virksomheder i Danmark. Den digitale post fra det offentlige bliver i dag leveret til e-Boks.dk, hvor borgerne kan logge sig ind med NemID og modtage og læse post fra det offentlige, men også fra private virksomheder.

I 2020 udløber kontrakten dog med e-Boks.dk som leverandør af den digitale postkasse, og fremover bliver den digitale postkasse løsning derfor anderledes, end som vi kender den i dag, og måske endda også mere kompliceret.

Ny leverandør af digital postkasse i 2021

Da e-Boks i efteråret 2019 tabte udbuddet om at fortsætte som offentlig digital postkasse de næste otte år, bliver den digitale postkasse som vi kender den i dag formentlig ændret. Fremtidens digitale postkasse vil nemlig i stedet bliver overtaget af Netcompany, som vil stå for drift og udvikling af den offentlige digitale postkasse i 2021, når kontrakten med e-Boks er udløbet.

At Netcompany bliver den nye leverandør af fremtidens digitale postkasse kan få stor betydning for danskernes digitale postkasse, som kan blive delt i to. Indtil nu har danskerne kunne læse deres digitale post fra både det offentlige og virksomheder samme sted, men med Netcompanys nye digitale postkasse vil det kun være muligt at få leveret post fra det offentlige.

For også at modtage post fra virksomheder, kan det derfor blive nødvendigt med flere forskellige digitale postkasser. Dette kan være et problem for især den ældre generation, som måske i forvejen har haft svært ved at skulle omstille sig til at få posten leveret digitalt i e-Boks i stedet for med fysisk post. Men også for den almene dansker vil det være mere kompliceret at skulle huske at tjekke flere forskellige digitale postkasser.

digital-post

Mange fordele ved digital post

Da Folketinget for otte år siden vedtog loven om at overgå til digitaliseret post fra fysisk post, skyldes det de mange fordele, der er ved digital post:

  1. Digital post er knyttet til dit CPR-nummer samt dit NemID, hvilket øger sikkerheden imod at andre kan se din post.
  2. Digital post er uafhængig af bopæl og korrekt adressering, og du kan derfor altid modtage din post – selv, hvis du skifter adresse, eller hvis din adresse bliver skrevet forkert.
  3. Digital post går ikke tabt ligesom fysisk post, men bliver gemt og opbevaret helt automatisk i din digitale postkasse.
  4. Digital post er mere miljøvenligt end fysisk post.
  5. Digital post er billigere og hurtigere om at nå frem til modtageren end fysisk post.
  6. Digital post kan modtages og sendes på alle tidspunkter af døgnet og er uafhængig af posthusets åbningstider og postvæsenets leveringstider.

Med den stigende digitalisering har det været et naturligt skridt at overgå til digital post og en digital postkasse, som har gjort det lettere for borgerne at modtage, læse og tilgå den digitale post uafhængig af tid og sted. Denne lethed kan dog blive udfordret, hvis borgerne fremover skal læse den digitale post i flere forskellige postkasser.

Tagged under

Vi beklager - der blev ikke fundet nogle relaterede nyheder.