Google under angreb: For mange annoncer og Google-tjenester

Google som søgemaskine er for tiden under angreb for ikke just at være upartiske med deres søgeresultater – forstået på den måde, at de faktiske søgeresultater næsten ingenting fylder, fordi at der skal være plads til så mange annoncer og Google-tjenester.

Det betyder, at der praktisk taget ingen plads er til dem, der har investeret i Google optimering og nu ligger pænt i de organiske placeringer med deres websites. Man får færre og færre besøgende, selvom der er flere, der søger på nettet og man har samme eller bedre organiske placeringer i søgemaskinerne. Google selv tager nemlig en større del af de mange kliks.

Google skal tjene flere penge

Grunden til, at de organiske placeringer – og derved Google optimering – er under angreb er simpel: Google er en virksomhed på børsen i USA med en stor mængde aktionærer. For at aktiepriserne ikke skal falde skal Google tjene flere og flere penge hvert eneste kvartal.

Google tjener omkring 95-97 % af alle i sine penge med de små tekst- og billedbaserede annoncer i søgemaskinerne. Den mest ligetil måde at tjene flere penge på er derfor at øge mængden af disse annoncer eller at gøre dem mere synlige. På den måde er der flere der klikker på annoncerne og Google tjener altså flere penge.

Men de flere kliks til annoncerne sker på bekostning af søgeresultaterne, der får færre ditto. Derfor bliver afkastet af ellers veludført Google optimering mindre end ellers.

Det behager ikke just branchens professionelle:

”Det er klart, at jeg ikke er glad for de nylige ændringer. Jeg har mulighed for at levere færre kliks for mine kunder, når Google selv presser citronen med annoncerne. Derfor er det nu bare endnu vigtigere end tidligere faktisk at ligge nummer 1” udtaler John Nielsen fra søgeoptimeringsbureauet OnlineSynlighed.dk.

Googles mange tjenester

Google har altid haft flere heste at spille på end blot deres søgemaskine. Det er blot først for nyligt, de mange tjenester har fået en så fremtrædende position i selv samme søgemaskine.

Vigtigst af alle er naturligvis Google AdWords – annoncerne, som Google tjener penge på.

Google har også Google Maps, der har en fremtrædende position, hvis man søger efter en lokal ydelse – for eksempel ”tømrer i aarhus” eller ”tandlæge i frederiksberg”. Her kommer der et kort med i søgeresultaterne.

Google er under angreb. For mange annoncer og tjenester

 

Google har også oprettet Google Places som en forlængelse af ovenstående redskab til lokale søgninger. Google Places fylder ved nogle søgninger næsten mere end de organiske søgeresultater på første side.

Google ejer også YouTube, hvis video-resultater kan findes i søgeresultaterne. YouTube i sig selv er i øvrigt verdens 2. største søgemaskine – kun overgået af, naturligvis, Google.

Google ejer også Google Plus – det sociale netværk, hvis profiler og indlæg har en mere fremtrædende position i resultaterne end andre sociale netværk som Facebook og Twitter.

John Nielsen håber, at der ikke er tale om skruen uden ende:

”Jeg håber da at brugerne vil sige fra, når der lige pludseligt ikke er andet end reklamer og Googles egne tjenester på første side af søgemaskinen. Det giver ikke det gode resultat, som brugeren leder efter. Jeg håber, Google kommer under angreb og må rette til før eller senere, men jeg tvivler også på, at det sker foreløbigt.”

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:588;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.0";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:588;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *