Linkbuilding minder mere og mere om almindelig markedsføring

Artiklen indeholder reklamelinks

Linkbuilding som disciplin har ændret sig meget i løbet af de seneste par år. Hvor det tidligere har været et spørgsmål om nærmest at manipulere med søgemaskinerne, handler linkbuilding i dag i højere grad om almindelig markedsføring – og links er blot et biprodukt af det, man ellers gør for at promovere sin virksomhed.

Det fortæller John Nielsen, der arbejder professionelt med linkbuilding virksomheden OnlineSynlighed.dk:

”Linkbuilding var et meget nemt misbrugeligt område for et par år siden, men sådan er det ikke i dag. I dag skal der i den grad lægges en indsats for at få de gode links.”

Konsekvensen er, at gamle markedsføringsmetoder har fået et comeback i moderne søgemaskiner.

Konkurrencer og priser har vundet indpas

To metoder til at skaffe links til ens site – som samtidigt skaffer omtale og potentielt kunder – er at afholde konkurrencer og uddele priser.

Et godt eksempel på priser er, hvad den århusianske webshop DuGlemmerDetAldrig.dk har gjort med Oplevelsesprisen.dk. Her har de lavet en pris for den bedste oplevelsesgave – en pris støttet og udviklet af deres egen webshop, der sælger de selvsamme oplevelsesgaver. Det har givet omtale i flere netmedier og har fået mange tusinde danskere til at gå ind og stemme på deres yndlingsoplevelse.

Ikke alene har de skabt branding og øget kendskabet til deres webshop, men de har også lavet en bunke solide og autoritære links til deres websites fra bl.a. EkstraBladet og MetroXpress – moderne linkbuilding med stor gennemslagskraft:

Linkbuilding via annoncering - ballonflyvning

 

En anden mulighed er at afholde konkurrencer.

Sælger man eksempelvis biludstyr kan man skabe en konkurrence blandt ens kunder og besøgende, hvor formålet er at lave den flottest udsmykkede bil med de samme materialer – de materialer, man for en smal pris kan købe på webshoppen.

Konkurrencer og uddeling af priser læner sig op ad hinanden og er begge effektive måder at skaffe gode links på.

Ulempen er dog, at de er forholdsvis svære at eksekvere – de kræver mere end tidligere stunders linkbuilding, der mest af alt mindede om et gammeldags point-and-click-spil: Man skrev en kort tekst, lagde den op på et site, tilmeldte sig et par linkkataloger og så var man færdig.

”Linkbuilding er blevet sværere. At afholde en pris kræver ressourcer både til at lave et website, sortere deltagere, uddele selve prisen og så videre. Men den ekstra indsats betyder bare, at man får links stærkere end dem, konkurrenten har mulighed for at lave”, fortæller John Nielsen, der kalder det langsigtet søgemaskineoptimering, linkbuilding og branding i et.

Hedder stadig linkbuilding

Uanset at linkbuilding er i gang med at skifte form til mere regulær markedsføring hedder ydelsen stadig linkbuilding ved de fleste søgemaskineoptimeringsleverandører.

”Sidder man på et mindre budget, og er der forholdsvis smal konkurrence på ens søgeord, behøver man ikke at tage de helt tunge våben i brug som for eksempel konkurrencer. Her kan man komme langt med linkbuilding også som vi lavede det for et år eller to år siden uden dog at overgøre datidens fejl”, noterer John Nielsen.

Linkbuilding fylder i dag mindre i søgemaskineoptimering, end det har gjort tidligere, da søgemaskinerne med Google i spidsen er blevet bedre til at lave en fleksibel algoritme. Moderne søgemaskiner er ikke så nemmere at manipulere – men links betyder stadig meget. Især, hvis man bruger tid på som virksomhed at skaffe dem med et arsenal af konkurrencer, priser og andre svært-eksekverbare, men effektive linkbuilding-metoder!

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Clear Sky
13
14º - 10º
80%
3.96 km/h
12.67
10.59
man
13.23
11.03
tirs
13.45
10.99
ons