Artiklen indeholder reklamelinks
SEO – engelsk for Search Engine Optimization og kendt som søgemaskineoptimering på dansk – er et spil med en ubarmhjertig faktor i form af tid.
Det tager lang tid for dig og din virksomhed at erobre de bedste placeringer i søgemaskinen. Det kræver, at du kontinuerligt arbejder på dit website over flere måneder og derved viser Google, at dit resultat vitterligt er det bedste resultat at komme med i toppen af søgemaskinen.
Derfor har du meget at vinde ved at gå i gang med at søgemaskineoptimere din shop med julen 2014 – den er god nok, og denne tekst er skrevet i januar 2014.
Julehandlen betyder utroligt meget for mange danske webshops – det kan nemt være 30, 40 eller måske 50 % af omsætningen der hentes her, hvor vi sender gaver til vores venner og familie.
Derfor koster det også mange penge ikke at være forberedt.
Søgeord som “gave til ham”, “gave til hende”, “julegaver, “julegaver 2014” og så videre eksploderer i forbindelse med julen. De to første er gode at have hele året, men det er i julen, de for alvor begynder at tjene penge ind. I december 2013 søgte mere end 1.000 danskere på præcis ”julegave 2013” jf. Google Keyword Planner.
Sæt dig med din shop allerede nu og find ud af, hvilke vigtige søgeord, der skal erobres i julen 2014. Til hjælp kan du bruge værktøjer som Google Keyword Planner og SearchMetrics. Fordi at en skæv søgeordsanalyse vil medføre en i bedste fald ringe SEO-kampagne, kan du overveje at hive en SEO-ekspert ind fra sidelinjen til rådgivning alene til denne søgeordsanalyse.
Lav herefter landingssiderne – en landingsside per søgeord – til de vigtigste ord allerede nu. Begynd også allerede gradvist at bygge de første links til siden.
Opsæt herefter en reminder en gang om måneden om, at du lige skal arbejde lidt på landingssiderne til julen. Skriv lidt mere indhold, opret en ekstra landingsside eller to, se om du kan skaffe et ekstra link og så videre.
Frugterne vil du høste, når vi i starten af november ser julesalget tage sin begyndelse. For så er det dig, der ligger bedst placeret efter arbejde, der er startet næsten et år forinden.
Der er, når du søgemaskineoptimeringsmæssigt begynder at forberede dig næsten et år forinden, lang tid, til du høster frugterne – men frugterne til gengæld er ekstra store og dejligt saftige.
Danskerne brugte i 2013 mere end 1.2 milliarder kroner på at købe gaver til venner og familie i julen – online. Og dette er kun 15 % af den samlede julehandel. Resten ligger stadig i de fysiske butikker.
Det er det marked, du får en del af, når du begynder at forberede dig og din forretning i ekstra god tid.
Mange forventer, at julehandlen online vil udgøre en endnu større del af markedet næste år – de 15 % i 2013 var en stigning fra 12 % i 2012. Og vi bruger næppe færre penge på julegaver næste år heller. Reelt set er markedet, du indlejrer dig på med din tidligere søgemaskineoptimering, endnu større!