Artiklen indeholder reklamelinks
Søgemaskineoptimering kan være vejen til “gratis” kunder i mange år frem, hvis man lægger en stor investering i forhold til tid og ressourcer an tidligt.
Den virksomhed, der ligger øverst i søgemaskinerne får mere end 5 gange så mange klik som den, der ligger nummer 2. Ud fra denne frase er det ikke tilstrækkeligt blot selv at sidde og rode med søgemaskineoptimering de sene aftentimer, hvis man for alvor skal hente kunderne ind. Her er der i stedet brug for professionel hjælp.
Professionel hjælp er det muligt at få i form af SEO-rådgivning. Her får man rådgivning, og eventuelt praktisk hjælp, til at forbedre virksomhedens placeringer på givende søgeord i de gængse søgemaskiner – i Danmark fortrinsvis Google, der sidder med 95 % af markedet for danske søgninger.
Denne SEO-rådgivning består af forskellige faser alt efter hvor virksomheden er.
Til at starte med – hvis der laves et nyt website, eller hvis din virksomhed ej har beskæftiget sig med søgemaskineoptimering før – vil meget af rådgivningen blive baseret på websitets struktur og søgeordsanalyser.
I forhold til struktur er det essentielt at skabe et site, der for søgemaskinerne er nemt at finde rundt på. HTML-sitemaps, en fornuftig sidestruktur og interne links er blandt de metoder, der skubber ens site op i søgemaskinerne.
Søgeordsanalysen har til formål at finde frem til de bedst konverterende søgeord, hvilke virksomheden herefter kan lave den løbende søgemaskineoptimering på. Hvis virksomheden blot skyder i blinde uden at vide præcis, hvad kunderne søger på, vil meget af SEO-rådgivningen og SEO-arbejdet være skønne, spildte kræfter.
Det gælder om at ramme kunderne lige præcis der, hvor de er. Og en søgeordsanalyse er forudsætningen herfor. Det første skridt i en god SEO-kampagne er at finde de rigtige søgeord med en professionel analyse.
Når det grundlæggende er på plads begynder det lange og seje træk med søgemaskineoptimering.
Websitets indhold skal udbygges, således at der skabes en ressource omkring det emne, der sælges. Det kunne for eksempel være indhold til alle de forskellige søgeord, gode og lange guides, videoer, infografikker og andet, der giver søgemaskinerne incitament til at sende besøgende i ens retning.
Det at lave nok indhold til at skabe en overlegen ressource på nettet er svært – og derfor er det så meget mere givende for de, der rent faktisk gør det.
Seth Godin skriver i sin bog “The Dip”, hvordan det, der er svært at lave er eksponentielt mere værd end det, der er nemt, da der er så få, der rent faktisk gør det. Manglen skaber værdi.
SEO-rådgivningen vil her bestå af at få det maksimale ud af det indhold, der skabes til siden, og samtidigt sikre, at indholdet spredes (sammen med ordet om virksomheden).
Når de mest oplagte indholdsmuligheder er udnyttet – det lange og seje træk – vil SEO-rådgivningen gradvist overgå til i stedet for at handle om linkbuilding.
Linkbuilding handler om at skabe indgående links til ens website. Aktive links ses af søgemaskinerne som anbefalinger – og links fra autoritære kilder er derfor fantastisk, når målet er at forbedre ens organiske søgeplaceringer.
SEO-rådgivningen vil her handle om at skabe de rigtige og autoritære links – i modsætning til irrelevante links, der i dag kan skade jf. nyere opdateringer i Googles algoritme.
Det kan en SEO-ekspert under sin SEO-rådgivning fortælle mere om – og om søgeordsanalyser, struktur, indholdsmarkedsføring og meget mere.