Artiklen indeholder reklamelinks
En tilstandsrapport er noget, man forbinder med købet af en ny bolig. Her skal en håndværker ud og sige god for, at huset eller lejligheden er i god stand og at man som køber ikke skal bruge de næste år på at rydde op. En lignende tilstandsrapport kan må få lavet for ens website – en såkaldt SEO tilstandsrapport.
Alle virksomheder, der sælger eller brander sig på nettet, bør få foretaget en sådan SEO tilstandsrapport. Med denne er det muligt at fastslå blandt andet følgende punkter:
En SEO tilstandsrapport kan hjælpe dig og din virksomhed med at sætte fokus på de vigtigste opgaver i forbindelse med at få de besøgende ind på jeres site.
Søgemaskineoptimering i dag er et svært emne at definere. Mange ting skal spille sammen for at Google vurderer ens side til at være det bedste søgeresultat for brugerne.
Som eksempel herpå skal alt indhold være unikt. Teksterne på din side må ikke kunne findes andre sider. Det er derfor et problem, hvis du kopierer andres tekster (hvilket i øvrigt også er ulovligt og kan medføre erstatningskrav) – ligesom det er et problem, hvis du får kopieret dine tekster af andre.
En SEO tilstandsrapport vil afsløre, hvis dette er tilfældet.
Et andet eksempel er de indgående links, et website har, og de links, websitet skal have. Links som faktor for ens websites placering i søgeresultaterne kan næsten ikke undervurderes. Men i takt med at Google bliver en mere og mere sofistikeret søgemaskine bliver det sværere og sværere at komme til tops uden en solid indsats med ens linkbuilding. Og har man tidligere haft fingrene for langt nede i kagedåsen og har lavet ”tvivlsom” linkbuilding kan dette nu være decideret skadeligt.
En SEO tilstandsrapport vil afsløre ens websites indgående links – om der er nok, om de links, der er, kan skabe problemer og idéer til hvordan man i fremtiden kan skaffe flere af de livsnødvendige links.
Et tredje og sidste eksempel er det CMS, ens website er bygget på. Diverse Content Management Systems gør det nemt at uploade nyt indhold og løbende varetage ens website, men de skal sættes rigtigt op for ikke at generere duplicate content, for ikke at sløve load-hastigheden af ens website eller skabe lignende problem.
Det vil en SEO tilstandsrapport også komme omkring – og meget mere til.
Formålet med en SEO tilstandsrapport er til sidst at kunne komme med en prioriteret liste over de ting, der skal tages vare på. Hvad er vigtigst at tage fat på her og nu – og med vigtigst menes der naturligvis det, der enten kan tjenes flest penge på her og nu.
SEO tilstandsrapporten ligger en god grund for fortsat at kunne se ens ranks stige i Googles søgemaskine.