Google kan straffe dig på mobilen alene

 

Nye ændringer i Googles algoritme betyder, at søgeresultaterne ikke længere ligner hinanden for så vidt angår mobiltelefoner og almindelige computere. Nu kan du nemlig blive straffet alene i søgeresultaterne for mobiltelefoner for ikke at have et hurtigt website på telefonen – det giver nemlig mobilbrugerne en dårlig oplevelse.

Google lever som søgemaskine af at give sine besøgende en god oplevelse. Hvis ikke søgeresultaterne giver brugeren svar på sine søgninger, vil brugeren søge at finde svar andetsteds – for eksempel en anden søgemaskine.

Med det in mente har Google for nyligt ændret på en af de uskrevne regler – nemlig at søgeresultaterne er stort set identiske på en computer og en mobiltelefon.

Det skyldes, at snart halvdelen af alle søgninger i verden foretages på en mobiltelefon, selvom størstedelen af alle websites slet ikke er klar til at håndtere de mobile besøgende.

Én placering på computeren og en anden på mobilen

Det betyder i praksis for en virksomhed, der har brugt tid og ressourcer på Google optimering og nu ligger højt placeret i Googles søgemaskine, at de kan ligge nummer 1 på computeren, men kun nummer 5 på mobiltelefonen. Det sker, hvis deres mobile site giver en dårlig oplevelse og loader meget langsomt.

Load-hastigheden betyder utroligt meget for brugeroplevelsen – tager det mange sekunder at indlæse en side, falder mange besøgende fra. Og det er et dårligt søgeresultat.

Matt Cutts, leder af Googles spam-team, fortalte til en konference i juni 2013, hvordan sløve mobilsites i fremtiden vil føre til værre rankings på mobiltelefonen, men status quo for så vidt angår computeren.

Det betyder, at der nu er bragt endnu et parameter med, når talen falder på Google optimering – nemlig hvor hurtigt ens site loader på mobiltelefonen.

Et mindre og ændret site

John Nielsen arbejder professionelt med Google optimering i OnlineSynlighed.dk og fortæller, hvordan man har mulighed for at servere et godt resultat for brugeren på en mobiltelefon – og altså undgå at falde i placeringerne på de mobile søgemaskiner:

”Det er muligt på det samme website at servere ét resultat for en computer og et andet resultat for brugeren på en mobiltelefon. På mobiltelefonen er der færre elementer at indlæse, især færre billeder, og i det hele taget et lettere site. På denne måde loader mobiltelefonen med mindre processorkræfter end en computer også websitet med tilfredsstillende hastighed.”

Fagterminologien for ovenstående hedder responsive website design. Uanset om man tilgår dinhjemmeside.dk på en mobiltelefon eller en computer får man den samme tekst og det grundlæggende samme design serveret, men på mobiltelefonen er designet ommøbleret og visse elementer fjernet for at skabe et overblik.

En mobiltelefon har typisk blot halvt så mange, eller en fjerdel så mange, pixels tilgængelige som en computer og langt mindre skærmplads at vise dem på. Derfor kræver det også mere at skabe et overblik for så vidt angår websitet.

Google optimering handler, siger John Nielsen, i syvende og sidste ende om at skabe et godt resultat for brugeren. Hvis det tager mange sekunder at loade websitet på mobiltelefonen skaber dette en dårlig oplevelse, og det er derfor også kun logisk, at Google begynder at straffe for dette.

Men det giver samtidigt fremsynede virksomheder mulighed for at gå foran konkurrenterne ved at lave et responsive webdesign som et led i deres Google optimering.