Artiklen indeholder reklamelinks
Et større og større antal danske virksomheder køber linkbuilding af danske leverandører af søgemaskineoptimering – men det er både et af de steder, hvor ens virksomhed virkeligt kan få fart på, og hvor man for alvor kan få fingrene i klemme.
Det fortæller John Nielsen – ejer af århusianske OnlineSynlighed.dk:
”Linkbuilding i dag er det, der kan føre en til tops i søgeresultaterne – eller bringe en ned igen lige så hurtigt, som man er kommet op igen. Man skal derfor være meget varsom med hvem, man hyrer til opgaven at skabe indgående links til ens website”.
John Nielsen anbefaler, at man stiller de følgende tre spørgsmål til den potentielle leverandør af linkbuilding, man overvejer:
1) Hvilken type af links laver du?
Det er vigtigt at se både dokumentation for tidligere udført linkbuilding og høre direkte fra leverandørens mund, hvad der er tale om. Der er meget stor forskel på de forskellige grene af linkbuilding fra den meget lavpraktiske og hurtige slags til den veludførte, men ressourcekrævende linkbuilding.
2) Hvor mange links vil du lave?
Flere links er, anno 2013, ikke bedre links. Det modsatte er nærmere tilfældet. Hvis du står til at få mange hundrede links eller endog flere tusinde af slagsen bør dine alarmklokker blinke, og du bør finde en anden linkbuilding-leverandør.
3) Hvilke ankertekster, vil du bruge?
Nyere opdateringer i Googles algoritmer har medført, at misbrug af ankerteksten – den tekst, man trykker på, fx ’klik her’ – bliver straffet. Bed derfor om at få forklaret den potentielle leverandørs forhold til ankertekster. Skal alle, eller blot halvdelen, af dine ankertekster være det præcise søgeord, bør dine alarmklokker igen ringe.
Linkbuilding er i dag en vital del af søgemaskineoptimering.
Google starter deres vurdering af materiale ved at lade deres robotter ”crawle” en given side. Her læser Google teksten og prøver ved hjælp af semantiske felter at placere artiklen inden for forskellige søgeord. Men herfra og til at siden figurerer øverst i Googles søgemaskine er der langt.
Google vil nemlig gerne være sikre på, at netop din underside er den bedste. Og at de skal vide sig sikre i deres sag forudsætter for søgeord med høj konkurrence, at andre sider så at sige står inde for din side – at de linker til din side. Disse links betyder, at Google tør vise dit resultat øverst i søgeresultaterne.
Linkbuilding handler om at lave netop disse links.
”Laver man ens linkbuilding tilpas aggressivt til, at Google kan se, man forsøger at manipulere med deres søgemaskineplaceringer vil man også blive straffet for det. Alt med måde gælder om noget inden for linkbuilding” forklarer John Nielsen.
Linkbuilding i sig selv – at skabe links med henblik på at forbedre ens placeringer – i strid med Googles retningslinjer. Her står det klart, at man ikke må købe links, der lader værdi flyde over til ens site. Eller, sagt på en anden måde, udføre linkbuilding.
”Det er ikke muligt med effektiv søgemaskineoptimering at leve helt op til retningslinjerne. Men man kan sagtens stadig lave søgemaskineoptimering og linkbuilding med en vis respekt for retningslinjerne” noterer John Nielsen.
Vær varsom med køb af linkbuilding og husk at udfritte din leverandør før end samarbejdet begynder. Det er afgørende for hvorvidt arbejdet skubber dig op eller ned i søgemaskinerne.