Virksomheder analyserer deres svage sider online

 

En virksomheds website er, hvis ikke allerede det mest vigtige, en af de vigtigste salgskanaler. Hvis ikke varerne sælges direkte online, bruger mange (potentielle) kunder websitet til at finde frem til en og ens varer eller ydelser.

Derfor er det også vigtigt, at ens website er synligt på nettet. Her skelnes der typisk mellem organisk synlighed i søgemaskinerne og købt synlighed. Organisk synlighed fremskaffes ved hjælp af såkaldt søgemaskineoptimering, mens den betalte fremskaffes med PPC-annoncer – i Google kaldet Google AdWords og i Bing kaldes det BingAds.

Google sidder stadig på mellem 90 % og 95 % af markedet for søgninger på dansk, og det er derfor her, de primære kræfter skal lægges for ens optimering.

En SEO tilstandsrapport viser de svage sider

En god måde at gribe ens søgemaskineoptimering an på er ved hjælp af en SEO tilstandsrapport – en tilstandsrapport over virksomhedens søgemaskineoptimering. SEO er den engelske forkortelse for Search Engine Optimization; søgemaskineoptimering på godt dansk.

En SEO tilstandsrapport – som du også kan finde online under synonymer som SEO rapport og SEO analyse – tager – fat i dit website, som det er lige nu.

Hvor godt er det optimeret? Hvor hurtigt loader siden, er der skabt undersider til alle de vigtige undersider, er titler udfyldt og læsbare, er teksten på selve siden god og skabt til brugerne og så videre?

Der tages også fat på linkbuilding – såvel den interne som den eksterne af slagsen. Intern linkbuilding handler om, at virksomhedens domæne skal linke rundt til undersiderne, hvor det er logisk. Det fortæller Google hvilke vigtige sider, der er vigtige, samt det hjælper de besøgende med at finde rundt på siden.

Ekstern linkbuilding handler om de indgående links, der er til selve domænet fra andre domæner. Her handler det om at have gode, relevante links til ens website.

Tag fat på de svage sider

I det virkelige liv bliver man ofte anbefalet at tage fat på ens stærke sider og gøre disse endnu stærkere. Dette er ikke tilfældet med søgemaskineoptimering – her handler det først og fremmest om at få udryddet alle fejl og deciderede svagheder på domænet.

I takt med nye opdateringer fra Google, herunder den såkaldte Panda-opdatering og Penguin-opdateringen, kan et site nu blive decideret straffet for at have dårlige links eller dårlige undersider på domænet. Også selvom de er i undertal.

Disse skal derfor udredes som noget af det første.

En SEO tilstandsrapport er med til at vise, hvor de svage sider er, og hvad man kan gøre ved dem her og nu for at blive problemerne kvit.

SEO tilstandsrapport før køb af nye websites

En tilstandsrapport benyttes normalt forinden man køber en bolig. Tilstandsrapporten afslører her, om der er råd i hjørnet, vand i kælderen og mus i loftet.

En SEO tilstandsrapport kan online benyttes af en virksomhed forinden den køber et nyt website. Det nye website kan bruges til søgemaskineoptimering, til at udbygge forretningen eller noget helt tredje. Og med en SEO tilstandsrapport er man sikker på, hvad man rent faktisk køber, og at man ikke kommer til at købe et potentielt dødt site efter næste opdatering fra Googles hånd.