Virksomheder investerer i langsigtet markedsføring

 

Tanken om, at ens penge brugt på markedsføring nu udmønter sig i salg ikke alene i morgen, men også i 2014 og 2015, tiltrækker mange virksomheder. Søgemaskineoptimering som fag oplever større og større interesse – netop søgemaskineoptimering, der ofte forkortes SEO, er nemlig defineret ved at ligge en stor indsats til at starte med og høste frugterne af arbejdet senere.

Hvis din virksomhed går ud og spenderer 50.000 kroner på en landsdækkende aviskampagne er effekten kortsigtet. I vil opleve et par salg med det samme og givetvis også en effekt i forhold til overordnet branding af virksomheden – om end sidste er noget sværere at måle på.

Men effekterne vil være marginale, hvis eksisterende, efter blot et par uger.

Med søgemaskineoptimering lægges et stort arbejde til at starte med for så kontinuerligt at høste frugterne senere hen. Her vil ens markedsføring også skabe kunder om flere måneder og flere år – forudsat at man holder ”formen ved lige”.

Kræver dog stadig vedligeholdelse

Med søgemaskineoptimering lægges et stort arbejde til at starte med, men der skal stadig laves en smule vedligeholdende arbejde.

Vi har adspurgt SEO-ekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk:

”Der skal fortsat laves tekst på hjemmesiden og links til samme efter ens ønskede rankings er opnået. Google bryder sig ikke om inaktive sider” John Nielsen og fortsætter:

”Man kan sige lidt populært, at 90 % af arbejdet skal lægges til at starte med, men de sidste 10 % kommer løbende mange måneder efter.”

Værre er det dog ikke, end at virksomhederne skal lægge blot et par timer om måneden for at holde arbejdet ved lige. Det er noget, man kan gøre selv eller sætte ens SEO-bureau til for meget få penge om måneden. På denne måde opretholder man afkastet af ens investering i søgemaskinetoptimering.

Søgemaskineoptimering kan forudsætte stor investering til at starte med

Hvad der stadig den dag i dag holder visse virksomheder fra at investere i søgemaskineoptimering er den forholdsvis store investering, der skal til i begyndelsen.

John Nielsen forklarer:

”Hvis en virksomheds website er bygget helt forkert har søgemaskinernes robotter slet ikke mulighed for at læse dem. Så er der intet at sende de besøgende hen til. Derfor sker det desværre fra tid til anden, at man først skal bygge et helt nyt website før end den reelle søgemaskineoptimering kan komme på tale, og det er en stor udgift til at starte med for nogle.”

De fleste hjemmesider i dag bygges på et såkaldt CMS – et Content Management System. Det giver ejeren mulighed for at lægge nye tekster på siden, at skifte billeder og i det hele taget at lave grundlæggende redigering uden at kunne programmere. Men nogle CMS’er kan være med til at skabe problemer i søgemaskinerne ligeledes.

John Nielsen nævner, at flere populære CMS’er meget nemt skaber såkaldt duplicate content. Det søgemaskineoptimeringstekniske ord betyder blot, at det samme indhold – den samme tekst – er til stede på flere forskellige sider eller domæne. Og det er et stort problem:

”Google vil kun give brugeren et resultat én gang. Hvis to websites har den samme tekst, eller to undersider på et website har den samme tekst, vil kun en af dem blive vist, og det andet kan endog blive skadet af det. Et godt CMS er forudsætningen for, at det overhovedet er muligt at lave søgemaskineoptimering for virksomheden”.

Er CMS’et i orden er forudsætningerne for langsigtet markedsføring i form af søgemaskineoptimering også til stede!