Artiklen indeholder reklamelinks
Det kan gøre rigtigt ondt på forretningen, hvis en person vælger at skrive et negativt blogindlæg om ens virksomhed, der herefter rangerer højt i Googles søgeresultater. Hvis en kunde googler ens virksomhed og opdager andre kunder har haft problemer med ens service, er kunden det mindre tilbøjelig til at købe varen.
For virksomhederne er det faktisk muligt langt hen ad vejen at undgå denne problemstilling ved hjælp af såkaldt præventiv online reputation management. Men det er de færreste virksomheder, der allerede nu investerer penge og tid heri.
Det er fordi vi endnu ikke ser bloggere som et reelt problem, mener ekspert i online synlighed John Nielsen, ejer af OnlineSynlighed.dk:
”Endnu er vi ikke vant til i Danmark, at folk går til tasterne og brokker sig på egne blogs, hvis de har haft en dårlig virksomhed. Men det er et spørgsmål om tid før end det sker. Allerede nu skriver folk deres dårlige erfaringer ned på Facebook og Trustpilot. De vil rykke over på egen platform før eller siden og det vil skabe problemer.”
Problemerne John Nielsen her refererer til er, at en personlig blog i Googles øjne er et stærkere værktøj end en tilfældig anmeldelse på Trustpilot. Derfor vil bloggen også få så meget mere synlighed end en tilfældig Trustpilot-anmeldelse – og det kan komme virksomhederne til skade.
Virksomhederne har dog en gylden mulighed for allerede nu at forhindre problemer med dårlig omtale senere:
”Ved nu at lave en masse kvalitative resultater om virksomheden, for eksempel flere firmawebsites og Facebook-profil, kan virksomheden undgå at negative resultater nogensinde kommer højt op i søgemaskinernes resultater senere”, fortæller John Nielsen.
Her er tale om såkaldt præventiv reputation management. Virksomhederne skal gå ud og skabe positive resultater om dem selv, de selv har ejerskab over, således at disse kan rangere højt på virksomhedernes navne ved en søgning. Fordi at virksomhederne gør dette før den negative omtale opstår, har virksomhedens egne resultater allerede opsamlet en vis troværdighed. Så bliver det sværere for negative blogindlæg at rangere godt.
Det præventive arbejde forhindrer ikke som sådan tilsmudsning online – man vil stadig kunne skrive et blogindlæg om ens negative oplevelse med en given virksomhed. Men blogindlægget vil aldrig få særlig megen opmærksomhed, da andre resultater på Googles søgemaskine forhindrer dette.
Som virksomhed kan det være svært at sætte sig ind i, hvordan søgemaskinerne fungerer – og altså hvordan man har mulighed for at lave præventiv online reputation management. Her anbefaler John Nielsen, at man i stedet hyrer en professionel:
”Det koster meget, meget lidt at lave præventiv reputation management kontra hvad det koster at rydde op, når skaden først er sket. Det sidste kan sagtens koste ti gange så meget. De danske virksomheder har mulighed for at spare mange penge ved at gå i gang med deres online reputation management nu i stedet for senere.”
John Nielsen nævner, at man kan se flere skrækeksempler på, hvordan virksomheder er blevet tilsmudset online og hvordan denne negative omtale i dag rangerer meget højt ved en søgning på firmanavnet. Især Vordingborg Køkkener og webshoppen Pixmania nævnes i denne sammenhæng.