Artiklen indeholder reklamelinks
At smide penge efter annoncering i TV, radio, avis og busreklamer giver (måske) kunder i butikken her og nu – men effekten over lang tid er til at overse.
Det har de danske virksomheder indset. Og i en tid, hvor markedsføringsbudgettet qua den nuværende recession i mange virksomheder er skåret drastisk ned, satses der i stedet på langsigtet markedsføring.
Langsigtet markedsføring er defineret ved, at det ikke nødvendigvis giver kunder i butikken her og nu – men på langt sigt akkumuleres effekten og flere og flere henvender sig.
Et godt eksempel på sådan langtidsholdbar markedsføring er søgemaskineoptimering. Det fortæller John Nielsen, der med OnlineSynlighed.dk hjælper virksomheder i det midt- og østjyske med deres online markedsføring:
“Du får ikke særligt mange nye kunder den første måned, du kaster penge efter søgemaskineoptimering. Ej heller nødvendigvis den anden måned. Men langsomt begynder det at blive bedre og bedre, og selvom du stopper et par måneder med at bruge tid og penge på søgemaskineoptimering høster du fortsat frugterne af dit tidligere arbejde.”
Søgemaskineoptimering handler om at skubbe et givent website op i Googles søgeresultater på en specifik søgning. Et eksempel kunne være søgeordet “frisør i Hammel” – ejede man faktisk en frisør i Hammel, byen ellers kendt for baren Johns og som Chris Anker Sørensens hjemby, ville man kunne få nye kunder i hobetal ind ad døren ved at spendere tid og penge på søgemaskineoptimering.
Men ikke med det samme.
Tilstrømning af kunderne ville først starte efter et par måneder. Til gengæld ville disse kunder, og nye til, blot fortsætte med at komme ind ad døren også efter, at frisøren ikke længere brugte månedlige midler på søgemaskineoptimering.
Ikke på denne måde at være afhængig af ens markedsføringsbudget er naturligvis tillokkende for de fleste virksomheder.
Alternativet er som nævnt at gå ud og spendere et større beløb på at få promovering én gang. Det kunne være en annonce i avisen, hvilket løber op i mange titusinde kroner for en landsdækkende avis, et radiospot, busreklamer eller måske markedsføring i søgemaskinerne ved hjælp af BingAds eller Google AdWords – alt sammen noget, der giver dig kunder her og nu, men hvor du har en fast pris per kunde.
Med søgemaskineoptimering falder prisen per kunde langsomt hen ad vejen, da der blot kommer flere og flere kunder til, uanset om man fortsætter den månedlige investering i søgemaskineoptimering (forkortet SEO efter engelske search engine optimization).
Søgemaskineoptimerings force og er dog samtidigt også dens udfordring. Det er svært for nogle virksomheder at se idéen i at bruge mange tusinde kroner om måneden på noget, de ikke kan få ind igen med det samme. Er likviditeten et spørgsmål i virksomhed kan det især være svært at lave denne prioritering.
Især fordi, at du ikke med søgemaskineoptimering er sikker på at få kunder. Det forudsætter et tilpas stort budget og at den person, der har ansvar for selve optimeringen ved, hvad han laver. Der er flere faldgrupper.
Men de virksomheder, der overlever disse faldgrupper, finder en dygtig SEO-mand- eller kvinde og bliver ved står også til at vinde i sidste ende. De får kunder på langt sigt. Også selvom de ikke bruger penge på markedsføring en måned.