Artiklen indeholder reklamelinks
At lægge en forretningsplan – en præcis plan for, hvor man er nu, hvor man vil hen og hvordan man kommer dertil – er essensen i de fleste succesfulde virksomheder og selskaber. Forretningsplanerne er dog ikke altid lige nemme at sammensætte, og man kan med fordel gå flere personer sammen om at overveje den kommende tid. Har du fundet holdet til at lægge forretningsplanen, har vi punkterne herunder.
En realistisk forretningsplan bør indeholde flere forskellige punkter og skal kunne læses af en udestående. Herunder bør nævnes:
Enhver god forretningsplan starter med en beskrivelse af, hvad det er, man ønsker at opbygge. Beskriv grunden til at virksomheden blev startet, hvad målet med virksomheden er, hvordan arbejdsfordelingen og engagementet i store træk hænger sammen – giv i det hele taget læseren en mulighed for hurtigt at danne sig et overblik over, hvad denne har foran sig med dine forretningsplaner.
Beskrivelsen af virksomheden har også den fordel, at den tvinger stifteren eller stifterne til at fundere over, hvad det er, han egentligt ønsker at udføre.
Markedsstrategien bør bygges på en omhyggelig analyse af det eksisterende marked. En markedsanalyse tvinger virksomheden til at gå alle konkurrenterne igennem og finde de huller, de andre ikke udnytter. En markedsanalyse kan både laves af en selv, eller man kan vælge at hyre et professionelt bureau. I forretningsplanerne bør der være konkrete holdepunkter til, hvor man hurtigt kan gå ind og tage markedsandele.
”Keep your friends close and your enemies closer” – sådan sagde den kinesiske krigsstrateg Sun-tzu i sit værk ”Krigens Kunst” for mange tusinde ord siden. Det er kun blevet mere rigtigt siden da. Skal du stjæle forretning fra dine konkurrenter, dine fjender, er du nødt til at kende dem ganske indgående.
Et sådant kendskab kommer ved hjælp af en konkurrentanalyse, hvor du sætter fokus på dine nærmeste konkurrenters styrker og svagheder. I de bedste forretningsplaner er der naturligvis også konkrete holdepunkter til, hvordan de nyopdagede svagheder bliver udnyttet bedst muligt til egen fordel.
Husk Sun-tzu’s ord og gå ikke for let til konkurrentanalysen.
Det tredjesidste afsnit bør handle om, hvordan I rent faktisk skal ind at vinde markedsandele. Hvilke produkter skal lanceres, hvordan skal de lanceres, hvor skal butikken ligge, hvem skal hyres ind til kontoret – hvad skal I, for at komme fra A til B? Dette afsnit er målet med hele forretningsplanen. En køreklar plan til, hvordan virksomheden vokser sig stor og stærk.
Et punkt, de fleste vælger at undlade, og som de færreste har styr på, er finansiering. Men det er en stor fordel at have fundamentet for øget vækst i orden, og penge til at investere i ens virksomhed kommer man ikke udenom i et sådant fundament.
Skal finansieringen komme fra private investorer, fra banklån, skal de lægges ud af bestyrelsen, eller skal ens sjæl sælges til højestbydende? Et afsnit om finansiering er med til at øge troværdigheden af alle forretningsplaner.
Sidst, men ikke mindst, bør alle punkterne opsummeres. De mest grundige forretningsplaner kan hurtigt komme op at fylde en del sider, og for de, der ikke har tid eller lyst til at sætte sig ind i alt, bør en opsummering virke til at oplyse dem og gøre dem yderligere interesseret i virksomheden.
Den rette forretningsplan lægger forud for vækst og succes. Husk de vigtigste punkter som opsummeret herover.