her er svaret paa god online markedsfoering

Shitstorms i mediebilledet skaber ny forretningsmulighed

Artiklen indeholder reklamelinks

her er svaret paa god online markedsfoeringFor danske virksomheder er de såkaldte ’shitstorms’ blevet en fast del af trusselsbilledet. En negativ kundeanmeldelse eller historie om dårlig service kan udvikle sig til historier i landsdækkende medier, dårlige anmeldelser på Trustpilot og Facebook og et til evigt tid dårlig førstegangsindtryk til de kunder, der vælger at Google en virksomhed før de handler med den.

Men som bekendt er den enes død den andens brød.

Således øjner konsulenter inden for online markedsføring en forretningsmulighed i de mange shitstorms.

Online reputation management

her er svaret paa god online reputation manegmentKonsulenternes produkt hedder online reputation management. Det handler om at give et så godt indtryk så muligt når en person søger efter enten dit navn eller din virksomhed.

Da det ikke er muligt at fjerne den dårlige omtale – du kan ikke fjerne det, du ikke selv har kontrol over i form af ejerskab – handler online reputation management i stedet for om at skabe nye og positive resultater, der kan tage pladsen.

Der er kun 10 pladser på Googles første side. Hvis de alle sammen er neutrale eller positive historier om din virksomhed fremstår du langt bedre, end hvis omtalen er af negativ karakter og historier om dårlig service i medierne. Hvis du vil se skræmmeeksempler kan du Google virksomheder som Vordingborg Køkkener, Jensens Bøfhus, IdéMøbler og for nyligt også Totalkredit og Nykredit.

Online reputation management er en afledt del af den disciplin inden for online markedsføring, der er kendt som søgemaskineoptimering. Med almindelig søgemaskineoptimering arbejder du på at få din virksomhed til at ligge i toppen af de organiske søgeresultater, når der søges efter eksempelvis ”tømrer aarhus” eller lignende kommerciel søgning. Med online reputation management er det ikke de direkte kommercielle søgninger, men i stedet for brandnavne, du udøver arbejdet på.

En kendt joke i branchen er, at det bedste sted at gemme et lig er på anden side af Googles søgeresultater. Således arbejdes der med online reputation management normalt alene med de første 10 resultater, altså Googles første resultatside.

Bureauer: Vær præventiv

De bureauer og freelancere der nu tilbyder online reputation management er over en bred kam enige om, at det bedste for danske virksomheder er at adoptere en præventiv tilgang til deres online omdømme.

Det er således både nemmere og billigere at beskytte dit navn mod dårlig omtale online, hvis du i god tid går i gang med at opbygge de resultater, der på bekostning af den dårlige omtale skal vises på Googles side 1. Tid er en faktor inden for søgemaskineoptimering og ved at lægge 10 timer i dag undgår du at læge 50 timer om et år, hvor problemet måske er opstået.

Dette giver også bureauerne mulighed for at sælge deres ydelse nu og ikke vente på at en given virksomhed bliver ramt af dårlig omtale før du rykker ind.

Online reputation management forkortes undertiden ”ORM”. Topdanmark tilbyder som eneste danske selskab en forsikring mod fænomenet, der i stedet for at betale dig erstatning for skaden sket tilbyder gratis rådgivning fra eksperter.