Amerikansk Anti-Google søgemaskine vinder indpas

Google er nærmest blevet et synonym med at søge efter informationer på nettet. Men Google er blevet en søgemaskine ud af flere og især en speciel søgemaskine er ved at få fodfæste i USA.

DuckDuckGo.com ligner på forsiden enhver anden søgemaskine. Du får søgeresultater ligesom du ville på en almindelig søgemaskine.

Men DuckDuckGo.com adskiller sig meget markant fra to af de andre populære søgemaskiner: Mastodonten Google og udfordreren Microsoft Bing.

DuckDuckGo.com har meget få annoncer. Folkene bag søgemaskinen tjener ikke mange penge på annoncer. Det er her, hvor Google tjener 97 % af sine mange milliarder dollars hvert eneste år. DuckDuckGo har maksimalt en enkelt tekstannonce i deres søgeresultater.

Og DuckDuckGo.com er en helt anonym søgemaskine. I og med at der ingen annoncer er, har DDG heller ikke nogen interesse at spore brugeren på kryds og tværs.

Og som noget helt nyt er DuckDuckGo.com rent faktisk begyndt at vinde indpas i USA og har for nyligt ramt 3 millioner søgninger på en enkelt dag eksklusive robotter[1]:

DuckDuckGo søgemaskine

Google og privatlivet

Hvor de fleste brugere ikke har noget imod annoncer i søgeresultaterne (de kan jo hjælpe brugeren), har mange brugere et problem med den måde, hvorpå Google sporer dem.

For at kunne rette relevante annoncer mod brugerne benytter Google sig nemlig af cookies på tværs af deres mange tjenester – YouTube, Google Plus, Google Maps og så videre – for at finde ud af, hvad man interesserer sig for. Google sporer din adfærd over hele nettet for at finde ud af, hvordan de retter relevante annoncer mod dig.

Det er dette, man især ser et mindre oprør brede sig mod i USA – et oprør, der kommer den anonyme og reklamefrie DuckDuckGo.com søgemaskine til gode. Hvad Google taber samler DuckDuckGo i en vis grad op.

Men der er stadig lang vej op til toppen. Google viser mere end 3 milliarder søgeresultater hver eneste dag, hvoraf 15 % af dem endda er helt unikke og aldrig er blevet set før[2].

..men din Google-optimering duer stadig

Du skal dog som virksomhedsejer ikke være bange for, at DuckDuckGo, Bing, Yahoo eller en fjerde søgemaskine lige pludseligt går ind og overtager hele markedet.

Den Google-optimering du har lavet for at komme til at rangere højt i Googles søgeresultater, kan nemlig næsten direkte overføres til de andre søgemaskiner. De grundlæggende regler for, hvornår man ranker på et givent søgeord er de samme.

Det fortæller John Nielsen, der arbejder med Google optimering til dagligt:

”Selv hvis en anden søgemaskine skulle tage over ville mange af de organiske søgeresultater ligne hinanden i store træk.”

John Nielsen noterer, at man som virksomhed næsten bør håbe på, at Google på et tidspunkt bliver overhalet af en tæt-på reklamefri tjeneste:

”Uden reklamer er der jo mere plads til de organiske søgeresultater. Og så stopper man skruen uden ende i forhold til, hvor mange annoncer der er plads til kontra hvor få organiske resultater, som Google har gang i lige nu.”

DuckDuckGo.com er endnu en engelsk-baseret søgemaskine. Du kan dog allerede nu bruge den som dansker og modtage danske resultater. Hvornår søgemaskinen begynder at markedsføre sig selv, hvis nogensinde, i Danmark er endnu uvist.




wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:591;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";i:1;s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.0";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:591;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *