Har du alle markedsførings-æg i en kurv?

Har du alle markedsførings-æg i en kurv?Du har fundet en markedsføringskanal, der virker for din virksomhed.

Det kan være et eksternt callcenter, Facebook-kampagner, søgeoptimering eller måske AdWords-annoncering – og nu bruger du det som den primære markedsføringskanal.

Måske endda den eneste markedsføringskanal.

Men har du overvejet den risiko, der følger med, når indtaget af nye kunder hører sammen med blot én kanal i din markedsføring?

Spred din risiko – online som offline

Det er vigtigt, at du i din virksomhed sørger for at sprede din risiko. Med det mener vi, at du ikke blot har én kanal, der hiver kunder ind. Den kanal kan forsvinde hvis fx:

  • Google ændrer deres algoritmer og du ikke længere er rangeret som nummer 1 i søgeresultaterne
  • Facebook sletter din virksomhedsside, fordi du kom til at lægge et billede op, der strider mod retningslinjerne
  • Det ene callcenter der fungerer lukker, fordi direktøren dør i en bilulykke
  • Eller de e-mailkampagner I har haft stor succes med virker ikke længere, da jeres mails pludseligt kategoriseres som spam hos modtageren

Nogle af ovenstående ting kan fixes – hvis fx der er tale om spam-markering af mails kan en ny udbyder måske afhjælpe problemet.

Men det kan tage uger at få sådan en løsning i stand, og har du først mistet din primære kanal til nye kunder er det ikke sikkert du har flere uger til at køre den nye løsning ind.

Et begreb du i denne forbindelse bør kende til er ”runway”. Hvor lang en ”runway” har din virksomhed?

Din runway er den tid virksomheden kan leve og betale løn, husleje og diverse udgifter, selvom der ikke kommer en eneste kunde ind i forretningen.

Ved at satse på en kanal risikerer du at din runway fra den ene dag til den anden ikke blot er et teoretisk tal, men hvad din virksomhed faktisk skal overleve på.

Organiske kanaler vinder på sigt

Vi ville gerne kunne fortælle dig hvilken af de forskellige markedsføringskanaler, der giver den bedste mening. Hvor får du mest for dine penge?

Svaret er, at det afhænger af lige netop din virksomhed.

Sikkert er det dog at din investering i søgeoptimering – også kaldet søgemaskineoptimering, hvor du arbejder med de organiske søgeresultater – giver den bedste ROI (Return of Investment) på sigt.

Når du har fået oparbejdet førstepladser i de organiske søgeresultater bliver du ved med at få nye kunder og henvendelser hver eneste dag.

Søgeoptimering forudsætter hjælp af en dygtig SEO-konsulent og er til at starte med en investering i din virksomhed, da resultaterne kommer måneder efter, at arbejdet er lagt.

Til gengæld bliver du belønnet for din investering med en evigt stigende ROI på din forretning i modsætning til fx Google AdWords, hvor du kan se, hvor mange penge du kaster ind kontra præcis hvor mange penge, du får ud i den anden ende.

Tag et stykke blankt papir og skriv ned, hvor du lige nu får dine kunder fra – har du brug for en større spredning i de tal?

Hvis, så er det tid til at overveje alternative kanaler i din markedsføring.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:1838;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:1838;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}
Tagged under