Velgørende organisationer tjener penge på søgemaskineoptimering

 

Et link kan godt være meget værd for den virksomhed, der modtager det, når linket kommer fra en tilpas troværdig kilde (kilde her forstået som hjemmeside). Velgørende organisationer har særdeles troværdige websites med megen autoritet i søgemaskinerne. Og de giver gerne et link og anden bannerplads til de virksomheder, der vælger at støtte dem.

Og derved er vejen lagt for, at man som velgørende organisation faktisk har mulighed for at tjene penge på søgemaskineoptimering ved at fremvise de donationer, man modtager på ens website!

Søgemaskineoptimering i dag handler i høj grad om at få de rigtige links fra troværdige kilder. Fordi at velgørende organisationer er så troværdige i søgemaskinernes øjne kan det betale sig at give en donation på mange tusinde kroner alene for at få linket fra den velgørende organisation.

Det vinder både virksomheden, der får øget sin synlighed online og den velgørende organisation, der har mulighed for at få flere donationer ind og derved gøre mere velgørende arbejde.

Sponsorater ikke ukendte i markedsføringsøjemed

At sponsorere eller donere med henblik på at opnå goodwill er ikke noget nyt. Virksomheder har i årtier støttet lokale formål, fx en fodboldklub, for at stå bedre i lokalsamfundet.

Det er dog relativt nyt, at virksomheder påvirker deres synlighed online ved at donere til velgørende organisationer.

Det er muligt at tillægge virksomhederne kyniske motiver – de donerer ikke penge til fx Kræftens Bekæmpelse eller WWF nødvendigvis for at støtte det gode formål, men fordi de har mulighed for at tjene penge på det.

Resultatet er dog uanset at de velgørende organisationer står med flere penge og derved bedre mulighed for at nå deres mål, end de gjorde, hvis virksomhederne ikke havde doneret.

Kan være i strid med søgemaskineres retningslinjer

Et enkelt problem kan opstå i forbindelse med donationer og dertilhørende links fra de velgørende organisationers website.

”Man må, hvis man ønsker at følge Googles retningslinjer ned til sidste punktum, ikke købe links, der giver værdi i søgemaskinerne. Og det er jo essentielt hvad man gør, når man donerer til en velgørende organisation og som tak får sit navn eller sit logo vist på organisationens website”, forklarer John Nielsen, der arbejder med søgemaskineoptimering og online synlighed som ejer af OnlineSynlighed.dk.

Ikke et problem i praksis

I praksis har det endnu ikke været et problem, hvordan virksomheder havde mere eller mindre suspekte motiver, når de lavede en donation til en organisation.

John Nielsen noterer, at de fleste virksomheder donerer af et godt hjerte og for at støtte, og at den ekstra værdi i søgemaskineoptimerings-øjemed for dem blot er en bonus, de opdager senere hen. Her er der ikke tale om at købe et link i den forstand, Googles retningslinjer går ind og forbyder.

”Det er ikke sort og hvidt, men nærmere et stort gråt område. Derfor har det heller ikke været et problem i praksis, hvordan velgørende organisationer har takket deres donatorer ved at lægge deres logo op på en hjemmeside”, noterer John Nielsen.

De velgørende organisationer markedsfører ej heller donationer ved, at man får promovering igen – derfor er det også relativt få, der benytter sig af muligheden.