B2B kan sagtens sælges offline, så længe det gøres rigtigt

B2B direct mail

Så godt som alle mennesker, i hvert fald i Danmark, er online i en eller anden kapacitet. Den digitale virkelighed åbner en masse døre, som marketingafdelinger kan brage ind ad, og over alt bliver vi da også bombarderet med markedsføring.

Sociale medier, e-mail, hjemmesider, apps – så godt som alle tænkelige steder findes der reklamer eller en anden type markedsføring.

Så kunne man godt fristes til at tro, at alt bare skal flyttes over på digitale kanaler, hvis man vil have succes, men sådan er det ikke. De ”gammeldags” kanaler findes stadig, og de virker også stadig – i hvert fald hvis man formår at bruge dem ordentligt.

Forrige år testede et sønderjysk trykkeri, om markedsføringen kunne klares udelukkende offline, og det fik faktisk ganske godt.

Omsætningen steg, da netkablet blev hevet ud

Trykkeriet Toptryk Grafisk besluttede sig for at eksperimentere med markedsføringen i 2016, så online markedsføring blev skåret helt væk. I stedet valgte de at fokusere på direct mail-kampagner. Disse kampagner så ud til at virke fint, for omsætningen sted med 25 procent.

Det får dog ikke trykkeriet til udelukkende at satse på direct mail. Selvom de gode resultater med fysiske forsendelser i direct mail-kampagner er lovende, vil trykkeriet også bruge online annoncer fremover.

Faktisk er der også undersøgelser, der peger på, at det netop er kombinationen af det fysiske og det digitale, der giver den største gennemslagskraft.

Det unikke og det holdbare er de hemmelige våben

Direct mail

Når man taler om online markedsføring sammenlignet med traditionel markedsføring i fysisk form i en direct mail-kampagne, er der et par store forskelle. Der er naturligvis flere, end vi kommer ind på her, men det er nogle af de største.

Får man et brev i sin postkasse, som rent faktisk ser ud til at have en eller anden form for kvalitet og legitimitet over sig, er det noget særligt. Sådan var det ikke tidligere, men i dag hvor der kan gå ugevis mellem, at der er noget i postkassen, er et brev lige pludselig unikt.

Derfor er modtagerne mere tilbøjelige til at åbne brevet eller materialet og bruge lidt tid på at se, hvad det drejer sig om.

Formår man at skabe noget, som er lidt mere end bare et stykke papir med en salgstekst, kan man endda potentielt få lov til at ligge fremme i folks hjem. Der er en grund til, at IKEA og andre stadig laver kataloger, og det er blandt andet, at de kan ligge hjemme hos folk i fysisk form.

Alle kan gå ind på IKEAs hjemmeside, men det er noget andet, når man falder over et katalog.

Online er nemt og billigt, men også flygtigt

Den store fordel ved online markedsføring er naturligvis, at man kan nå langt ud meget hurtigt. I løbet af få sekunder kan man have sendt en mail til tusindvis af mennesker uden at betale porto eller vente på leveringen af sine breve.

Med annoncering på sociale medier kan man ramme folk, hvor de bruger meget tid, og man kan segmentere rimelig nøjagtigt. Og man kan annoncere på søgemaskinerne, hvis man gerne vil vises, når der ledes efter noget bestemt.

Svagheden er så også, at det ikke kræver mere end et hurtigt swipe eller tryk med tommelfingeren, og så er brugeren væk, og opmærksomheden er noget andet. Der er ikke processen fra direct mail med at gå ind med brevene, åbne dem, forholde sig til indholdet og derfra enten gemme eller smide ud.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:3520;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";i:1;s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:3520;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}