Artiklen indeholder reklamelinks
Søgemaskineoptimering på svære søgeord er sjældent nogen billig fornøjelse – slet ikke, hvis man ser isoleret på beløbet og ikke sætter det i forhold til de penge, det er muligt at tjene ved at hive flere kunder ind i forretningen.
Der er dog flere måder hvorpå det for dig virksomhed er muligt at spare penge på søgemaskineoptimeringsbudgettet.
En af de mest interessante er SEO-rådgivning. Her udstikker en ekspert planen til virksomhedens søgemaskineoptimering, men det praktiske arbejde udføres selv og herved ender regningen på et meget lavere niveau.
Med SEO-rådgivning får din virksomhed en færdig plan – klar til eksekvering.
En SEO-ekspert laver det tunge analytiske arbejde og finder de rigtige søgeord, skaber den rigtige struktur, tager fat på eventuelle problemer med tomme sider og duplikeret indhold og hvilke andre problemer, ens website kan have.
SEO-rådgivningen består ikke af faktisk løsning af disse problemer – men af definition af problemerne samt en færdig plan til, hvordan de så faktisk klares.
Herefter kan virksomheden selv stå for det praktiske arbejde og spare den væsentlige del af budgettet. Derfor er SEO-rådgivning som alternativ til faktisk udført søgemaskineoptimering et spændende alternativ for mange.
En enkelt del af søgemaskineoptimeringen er ofte forbundet med besvær at insource – nemlig linkbuilding.
Linkbuilding er det, der sætter fart i det gode arbejde, man i forvejen har lavet på ens site. Det er det sidste, man laver i forbindelse med søgemaskineoptimering – og her, hvor resultaterne for alvor skabes. Og så er det svært at insource.
“Fordi at linkbuilding-arbejdet til en vis grad handler om at have samt kende til de rigtige ressourcer, og fordi det i høj grad hænger sammen med det netværk, man har at trække på, er det sværere at insource denne del” fortæller SEO-ekspert John Nielsen fra virksomheden OnlineSynlighed.dk fra Hinnerup.
Han foreslår et kompromis:
“Med dygtig søgemaskineoptimering kan man lave de første 90 % selv. De ting, der virkeligt tager lang tid. Men jeg plejer at anbefale en ekspert til at stå for ens linkbuilding, da meget kan gå galt her, hvis der laves irrelevante og dårlige links til ens website. Det kan ødelægge alt det gode arbejde med indhold, struktur og så videre, der er lavet”.
Konkurrencen på indtjenende søgeord er blevet kraftigt intensiveret de seneste par år. Den simple årsag til dette er, at flere og flere virksomheder er blevet klar over de indtjeningsmuligheder, der er forbundet ved at lægge i toppen af søgemaskinerne – og der er kun plads til et resultat øverst oppe i Googles søgemaskine.
“Arbejdet med søgemaskineoptimering kan godt tage mange måneder for et enkelt søgeord i dag” fortæller John Nielsen og fortsætter:
“Det er med til at skræmme mange væk, da det kræver en vis investering til at starte med. Men de, der rent faktisk bliver, er også med til at høste frugterne mange år fremover, når SEO-rådgivningen er blevet ført ud i praksis”.
Som alternativ til søgemaskineoptimering, hvis man ønsker resultater og kunder i ens forretning her og nu med en skalerbar løsning, foreslår John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk PPC-annoncering i form af Google AdWords og BingAds.