Synlighed på nettet er godt for virksomhedernes indtjening

 

De virksomheder, der vælger at investere tid og penge i søgemaskineoptimering, vil se dette smitte positivt af på bundlinjen og øge deres overlevelsesevne markant. Så klart lyder det fra John Nielsen, der med OnlineSynlighed.dk lever af at skaffe synlighed på nettet i form af SEO til sine kunder.

SEO er forkortelsen for engelske Search Engine Optimization og betyder på dansk søgemaskineoptimering. Formålet er her at få et givent website til at rangere i Googles søgemaskine på et eller flere søgeord. Eksempelvis kan en frisør i Hammel have stor interesse i at ligge øverst, når de potentielle kunder søger efter ”frisør Hammel” på Google.

Det er der nemlig rigtigt mange kunder i.

”3.3 millioner danskere handler efter de nyeste tal på Danmarks Statistik på nettet og endnu flere bruger nettet til at finde information om fx en frisør i lokalområdet, en mekaniker eller noget tredje. Man kan være den bedste frisør i byen, men er man helt usynlig på internettet bliver det kun sværere og sværere at tiltrække kunder.”

Men konkurrencen er også blevet større på nettet og hvordan vi for nyligt er begyndt at søge på vores mobiltelefoner stiller yderligere høje krav til websites.

Et website er ikke nok

John Nielsen forklarer, at flere ting skal spille sammen, hvis man skal lokke de søgende ind som kunder i ens butik:

”Først og fremmest skal ens website søgemaskineoptimeres, så det rangerer øverst i Googles søgeresultater. Det kan tage måneder. Dernæst er det i dag også vigtigt at have et mobilvenligt website, så de, der søger på deres mobiltelefoner også får præsenteret et brugervenligt website.”

70 % af danskerne har i dag en smartphone, der kan gå på internettet – og knap halvdelen af disse har endda en tablet liggende hjemme på sofabordet[1] med samme egenskaber. John Nielsen fortæller, at 40-50 % af ens besøgende nemt kan komme fra en mobiltelefon og en endnu større del fra mobiltelefon samt tablet, og at det derfor er vigtigt at have et mobiloptimeret site klar til disse.

”Det kan koste en del tid, kræfter og penge at sætte et website op til både at spille på en mobiltelefon, en tablet, en computer og samtidigt søgemaskinereoptimere det hele. Men netop det betyder, at ens konkurrenter ikke gør det, og det er den nemmeste måde at komme forrest i flokken på”, uddyber John Nielsen.

Flere metoder til at opnå synlighed på nettet

John Nielsen forstår, at ikke alle er klar til at ofre de ressourcer, det kræver at komme til tops i de organiske søgeresultater – altså at bruge søgemaskineoptimering til at skaffe sig synlighed.

”Man kan også vælge at starte med at køre annoncer med Googles AdWords-system. På den måde kan man få en smag for, hvor mange kunder man kan få ved at være ultimativt synlig i søgeresultaterne. Men annoncerne koster penge for hvert eneste klik, og det gør de organiske søgeresultater ikke.”

Har man først erobret de bedste placeringer på ens søgeord organisk skal der nemlig meget til at vælte en af pinden, forklarer John Nielsen – nemlig at en af ens konkurrenter går ud og bruger flere kræfter end en selv har gjort. Og de gør de færreste konkurrenter endnu. Derfor er markedet åbent for dem, der er villige til at bruge kræfter på deres synlighed på nettet og høste frugterne herfor.