Artiklen indeholder reklamelinks
Inden for erhvervslivet har det altid været vigtigt at have et godt og positivt omdømme. Det duer naturligvis ikke, hvis din målgruppe af kunder ikke har tillid til dig, og slet ikke hvis du mister nye potentielle kunder på grund af en dårlig anmeldelse på en hjemmeside.
Derfor er online branding og online reputation management, som det kaldes i fagsprog, altafgørende for en virksomheds grad af succes og dermed indirekte dennes omsætning.
Adskillige observationer og analyser viser med al tydelighed, at Google som den altdominerende søgemaskine på nettet også er der, hvor der er mest at sætte ind i forhold til éns online omdømme.
Undersøgelser har nemlig påvist, at når forbrugerne skal finde et produkt, så søger de stort set altid efter disse via en Google-søgning. I den forbindelse giver Google derfor altid et godt praj om, hvordan det står til med en given virksomheds online ry – både mht. service, levering, kvalitet og lignende.
For virksomhedsejerne betyder dette, at Google er det afgørende hovedområde at sætte ind, hvis man ønsker at ændre det indtryk, som forbrugerne får når de søger efter produkter/ydelser i den kategori, som man selv agerer i.
Søgemaskineoptimering (SEO) er derved et yderst brugbart værktøj i forbindelse med online reputation management (læs mere om dette længere nede).
Den berømte stifter af Spies Rejser, Simon Spies, blev kendt for sit motto om at: ”hellere dårlig omtale end ingen omtale”. I forbindelse med online reputation management er denne tankegang dog lodret forkert og ødelæggende for virksomhederne.
Hvis en potentiel kunde søger efter et firmanavn på Google, og der på første side dukker et link med en negativ historie eller anmeldelse op, får dette statistisk set ud fra flere undersøgelser fatale konsekvenser for personens valg af virksomhed til at løse hans/hendes opgave – uanset om der samtidig på første side dukker en masse positiv feedback op. Dårlig omtale tæller derfor dobbelt i forhold til god omtale.
Adskillige undersøgelser og adfærdsanalyser på de sociale netværk viser samtidig, at folks adfærd påvirkes mere af dårlige historier end af gode. Derudover viser flere af disse undersøgelser også, at langt de fleste søgninger på Google ender med, at forbrugeren klikker sig ind på et link på side 1 eller 2.
Denne forbrugeradfærd har betydet, at virksomhederne har måtte geare om på en helt ny og innovativ måde i forhold til at håndtere deres ansigt udadtil på Google og internettet i særdeleshed.
For virksomhederne handler det kort sagt om, at få alle de dårlige historier og anmeldelser om sig selv til at rangere lavere end de positive, når en forbruger søger efter et produkt i din branche eller efter din virksomhed specifikt.
Udviklingen har medført at de online virksomheder i stigende grad benytter sig af søgemaskineoptimering til at påvirke, hvilke links som fremkommer på de første sider, når man søger efter disse på Google.
Som forbruger bør man selvfølgelig være opmærksom på dette, når man vil tjekke en virksomheds ry ud. Har man derfor god tid, kan det være en god idé at klikke længere frem end til første og anden side, og tjekke hvilke sider, der i så fald kommer frem.
Senest har en blomsterforretning i København-området oplevet, hvordan en lille sag om indpakningspapir kunne udvikle sig til en sand storm i de sociale medier.
Sagen handler kort fortalt om, at blomsterbutikkens medarbejderikke ville sælge papir til indpakning af blomsterne til en ældre herre.
Facebook statusopdatering fra en utilfreds kunde giver stormvejr på de sociale medier (Kilde: Facebook)
Mere end 10.000 “Synes om” og mere end 4.000 delinger på mindre end ét døgn gjorde, at blomsterforretningen i den grad kom i modvind.
Der blev oprettet en hadeside. Alt dette for kun et stykke papir og en oplevelse af dårlig service, arrogance og flabet betjening.