Dårlig struktur skræmmer både søgemaskiner og kunder væk

 

Søgemaskineoptimering bliver ofte gjort til noget, der handler blot om at skrive tekster og bygge indgående links til ens website. Sådan er det dog ikke – den underlæggende struktur på websitet er hele fundamentet for, at søgemaskinerne kommer til at læse ens tekster og anerkende ens arbejde med linkbuilding

Strukturen er for de mange websites, der er bygget med moderne CMS’er som WordPress og Joomla sjældent et problem, man tænker på. Og det kan man komme galt afsted med.

Det fortæller John Nielsen, der udøver SEO-rådgivning fra østjyske OnlineSynlighed.dk:

“Strukturen på websitet er hele fundamentet. Hvis den ikke er i orden, kan søgemaskinerne og de besøgende ikke finde rundt. Førstnævnte sender ikke flere besøgende og sidstnævnte kommer ikke igen. Det skaber en ond cirkel.”

Pas på med automatiske, interne links

Med interne links er det muligt at sende de besøgende og søgemaskinerne rundt på sitet til relevante sider. Det bidrager til et velintegreret site og bør benyttes.

En måde, hvorpå mange webmastere forsøger at løse problemet med interne links, er ved hjælp af automatisk indsættelse. Men det er en dårlig idé, siger John Nielsen, der plejer at slå ned på dette i sin SEO-rådgivning:

“Med automatisk indsættelse får man den samme ankertekst, linktekst om man vil, i alle ens links. Det er unaturligt og sender dårlige signaler til Google. Jeg anbefaler at indsætte de interne links manuelt hvor det passer ind i stedet for”.

Det er bl.a. udvidelser til Joomla og plugins til WordPress, der tillader sådan automatisk indsættelse af links på ens website.

Husk HTML-sitemap og noindex

To meget grundlæggende ting – som samtidigt er lige så nemt at glemme som det at bruge tandtråd – er HTML-sitemaps og noindex.

Et HTML-sitemap er i al sin enkelthed en almindelig side på ens domæne, hvorfra der er links til samtlige andre sider på domænet.

Når Google støder på denne sider i sin crawling, er der links til alle andre sider, der skal crawles. Det er derfor en god måde at vise søgemaskinens robotter vej ind på ens site.

“Alt for få virksomheder har et HTML-sitemap, og det er et af de steder, jeg plejer at slå ned i mine SEO-rådgivningsrapporter” fortæller John Nielsen.

Noindex er et HTML-tag, der kan sættes på en given (under)side, der fortæller søgemaskinerne, at de ikke skal indeksere denne. Noindex bruges ofte på udviklingsdomæner, der ikke skal ses af omverdenen. Men undertiden hænder det, at man glemmer at fjerne noindex – og så er skaden stor.

“Det er så lille en ting, at fjerne noindex fra et udviklingsdomæne, der går live, at mange glemmer det. Og det har fatale konsekvenser, for søgemaskinerne plejer at følge denne anmodning om ikke at blive crawlet og vist i søgeresultaterne” fortæller John Nielsen.

Konsekvensen af et glemt noindex-tag er, at søgemaskinerne slet og ret ikke bidrager med besøgende til ens website – præcis, som man har bedt dem om.

Få defineret problemer med SEO-rådgivning

Med professionel SEO-rådgivning er det muligt at få defineret problemer som de nævnt her i teksten – for så blot selv at løse problemerne, så budgettet til søgemaskineoptimering ikke lige pludseligt løber løbsk.

SEO-rådgivning munder ofte ud i en slagplan, der kan følges strategisk for at skabe resultater i søgemaskinerne – klar til at blive udført punkt for punkt. Og det med punkter som HTML-sitemaps, intern linkstruktur og logiske menuer.