Danske virksomheder skal putte mere indhold på deres websites

Artiklen indeholder reklamelinks

I dag bifalder de store søgemaskiner, anført af Google, domæner med meget indhold.

Derfor skal de danske virksomheder investere i mere indhold til deres websites. Mere indhold, der besvarer flere søgninger fra brugerne og som linkes sammen for at skabe en bedre ressource.

Tankegangen er den, at et website, der har mange tekster, videoer og grafikker omhandlende et givet emne, også er en større ekspert og bedre ressource på emnet, end et site, der dækker emnet blot med et enkelt stykke indhold.

“Vi har set i næsten hver eneste nylige ændring af Googles algoritmer, at store og tunge sider som DR.dk, Wikipedia og Borger.dk er blevet belønnet på bekostning af små sider” fortæller John Nielsen, der til daglig lever af SEO-rådgivning af midtjyske og østjyske virksomheder.

“Det kan ens virksomhed vende til sin fordel ved hårdt at investere i mere indhold til siden allerede nu”.

Læsbart indhold, tekst, at foretrække

Indhold kan forstås på flere måder. Det er muligt både at skrive tekst til ens site, at lave videoer og at lave billeder.

Hvis formålet er at skabe pondus i søgemaskinerne er det dog først og fremmest tekst, der skal satses på.

“Google kan som søgemaskine bedst læse tekst. Vi kan hjælpe Google på vej med vores billeder og videoer, men det er tekst, der lægger fundamentet. Det er derfor også først og fremmest tekst, de danske virksomheder skal satse på for så vidt angår optimering af deres søgeresultater” fortæller John Nielsen.

Lav søgeordsanalyse først

Forinden virksomheden selv, eller en tekstforfatter, går i gang med at skrive tekster til virksomheden bør der laves en såkaldt søgeordsanalyse.

“Jeg starter typisk min SEO-rådgivning med at lave en søgeordsanalyse. Formålet i denne analyse er at finde frem til de præcise søgeord folk bruger, når de søger efter en virksomheds vare. Herefter skrives der tekst relateret til disse søgeord for at skabe mest pondus” fortæller John Nielsen.

Har du ikke selv styr på, hvordan værktøjer som Google Keyword Planner, Ubersuggest og Searchmetrics fungerer, kan du med fordel få hjælp af en SEO-ekspert til at skabe listen i form af SEO-rådgivning.

Video og grafik stadig en god idé

Uanset, at Google som søgemaskine ikke har lige så nemt ved at læse video og grafik, som de har ved at læse tekst, skal dette ikke stoppe ens virksomhed.

“Jeg synes stadig en virksomhed skal investere i video og grafik. Det skaber et bedre site for brugeren og kan hjælpe til at forbedre tid brugt per side og antallet af sidevisninger for et domæne, hvilket også i sidste ender hjælper i forhold til ens søgemaskineoptimering” fortæller John Nielsen.

Det kan i dag lade sig gøre at lave videoer for et mindre beløb hos en professionel – men også en almindelig mobiltelefon, som fx iPhone 5S eller HTC One giver mulighed for at skyde nogle ganske udmærkede “hjemmevideoer”.

“Video er en af de ting, der adskiller de OK sites fra de rigtigt gode sites. Jeg tror, Google på langt sigt vil belønne dem, der tilbyder deres indhold på flere forskellige måder” afslutter John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk.