Dine negative ytringer overdøves af professionelle

 

Flere og flere danske tager bladet af munden online, når de har haft en rigtigt dårlig oplevelse. De går slet og ret ind og skriver om den dårlige oplevelse og firmaet bag på deres egen personlige blog, på deres offentlige Facebook-profil, på et forum og hvor de ellers kan komme til orde – og det skaber et nyt problem for danske virksomheder.

Mange af deres negative ytringer rangerer nemlig meget vel i Googles søgemaskine. Og det kan koste virksomhederne penge, hvis deres potentielle vælger at Google deres brand eller produkt, før de køber.

Løsningen på problemet hedder online reputation management og skubber dine negative resultater ned ad ranglisten. Og som det viser sig er online reputation management faktisk en afart af almindelig søgemaskineoptimering:

Søgemaskineoptimering af positive resultater

”Langt hen ad vejen er der tale om søgemaskineoptimering af positive resultater, således at disse fortrænger de negative i hvert fald på første side af Google.dk”.

Det fortæller John Nielsen, der ejer OnlineSynlighed.dk og bl.a. tilbyder online reputation management til sine kunder.

”Det kan koste en virksomhed mange penge at 2. resultat på Google er en tilsvining fra en tidligere kunde.”

De negative resultater er bedst fjernet – og ikke overdøvet, som reputation management går ud på. Men det kan være svært at få en tidligere kunder til at fjerne et negativt resultat, da kunden jo har haft en negativ oplevelse – hele sagens natur gør, at kunden føler sig forulempet og næppe ønsker at hjælpe virksomheden.

”Man kan her vælge at give produktet igen i ny version gratis, give et mindre plaster på såret eller på anden måde forsøge at løse situationen. Har kunden først fat i den lange ende med et negativt resultat på Google skal man sluge stoltheden og så bare gøre det, der skal til for at få fjernet resultatet” fortæller John Nielsen.

Opretter og skubber positive resultater frem

Når arbejdet med online reputation management går i gang handler det om at skubbe de positive resultater frem.

Det betyder, at der bliver lavet søgemaskineoptimering for eksempel af en virksomheds LinkedIN-side, Twitter-profil, Facebook-profil og Google Plus-profil; at ejeren opretter en personlig blog; at virksomheden får undersidelinks på Google og tager mere opmærksomhed og at der oprettes en AdWords-annonce øverst samt meget mere.

Man tager alle midler i brug med henblik på at skubbe de negative resultater først ud af syn, så ud af side 1 og eventuelt længere ned, hvis budgettet tillader det.

Online reputation tager et stykke tid at starte op og gennemføre fortæller John Nielsen. Fra man starter til det negative resultat er skubbet ned kan der udmærket gå adskillige uger, hvis ikke måneder.

Derfor anbefaler John Nielsen også virksomheder at overveje præventiv online reputation management. Dette koster langt mindre, da resultaterne skabes før ilden brænder og derved når at samle autoritet i søgemaskinerne i mange måneder og år, inden de skal bruges.

”Præventiv reputation management online koster meget lidt, og man kan sagtens selv sidde med det, hvis man har lidt tid til overs. Det gør det meget nemmere at håndtere problemet, hvis en tidligere kunde på et senere tidspunkt skulle se sig sur på en”, afslutter John Nielsen.