Artiklen indeholder reklamelinks
Kender du reglerne, hvis du køber en vare på Black Friday, og du senere ønsker at returnere den – måske fordi, den er gået i stykker og måske fordi, du bare har fortrudt dit køb?
Juraen ændrer sig ikke fra Black Friday i forhold til andre dage på året. Gennemgangen her gælder derfor uanset hvornår, du køber. Men med de gode tilbud vi kan se frem til på dagen tror vi dog, der er god chance for, du køber lidt ekstra ind.
Husk, at du på Forbrug.dk kan læse mere om de gældende regler samt tage kontakt til Forbrugerombudsmanden, hvis det bliver nødvendigt. Med Forbrugerombudsmanden har du mulighed for at klage over en butik og et hændelsesforløb, hvis fx butikken ikke vil tage varen tilbage eller ikke vil betale dig det fulde beløb, du har betalt for varen.
Alle regler herunder gælder for forbrugere, der køber. Hvis du køber igennem din virksomhed eller arbejdsgiver er det andre regler, der gælder. Du er generelt bedst beskyttet som forbruger i Danmark.
I Danmark har forbrugere en returret på 14 dage. Returretten gælder, hvis du ikke har taget varen i brug.
Hvis du har købt en kjole og ikke taget den ud af pakken, kan du derfor inden 14 dage sende den tilbage til sælger og kræve dine penge igen. Har du haft den på, kan du naturligvis ikke kræve dine penge tilbage.
Udover returretten har vi reklamationsret i Danmark. Det betyder, at vi som udgangspunkt har ret til en ny vare, hvis vores vare går i stykker inden for 2 år.
De 2 år er yderligere opdelt således, at butikken har bevisbyrden for at det er forbrugerens skyld de første 6 måneder – mens det er forbrugeren, der skal bevise, han ikke selv har ødelagt varen i de sidste 18 måneder af perioden.
Hvis du vil gøre brug af reklamationsretten, så gør det med det samme at skaden opstår. Du stiller dig selv værre, des længere du venter med at gøre garantien gældende.
Reklamationsretten er en af de rettigheder, der oftest giver anledning til ”bøvl” med butikken. Det sker, når du som forbruger mener, at butikken har solgt dig et dårligt produkt, mens butikken mener, du ikke har behandlet det ordentligt.
Her har du mulighed for at involvere Forbrugerombudsmanden ved at indgive en skriftlig klage og betale klagegebyret på kr. 500.
Der er ingen forpligtelser i loven til at butikker stiller garanti for deres varer, men det kan butikker som konkurrenceparameter vælger at tilbyde udover den almindelige returret samt reklamationen.
Hvis butikken stiller en garanti, er det butikken selv, der vælger vilkårene for den garanti – herunder præcis hvornår den dækker og hvordan, den dækker. Hvis du køber et produkt med garanti får du typisk udleveret noget information om dette fra sælger.
Hvis du vil gøre din garanti gældende bør du have på skridt hvad garantien giver dig udsigt til som forbruger. En mundtlig garanti er ligeså gældende som en skriftlig garanti – den er blot uendeligt svær at bevise for dig, hvis butikken nægter!
Bed om et garantibevis hvis muligt, hvis du i forbindelse med salget for udstedt en garanti af sælger.
Hvis du køber online, så se, om der i handelsbetingelserne er refereret til nærmere vilkår for en eventuel garanti, du bliver tilbudt i forbindelse med købet.
Hvis du køber varer på Black Friday-udsalg i andre lande er du ikke dækket af de danske regler.
Generelt forholder det sig sådan, at vi har regler i Danmark, der står stærkt i forhold til at beskytte forbrugeren. Du kan næsten ikke få bedre vilkår end du har som forbruger i Danmark. Hvis du køber i andre lande, inden i EU som udenfor, kan du ikke være sikker på fx at have returret eller reklamation på samme vilkår som du ville have med en dansk butik.
Hav det in mente, når du shopper tilbud på Black Friday. Måske koster den danske vare 100 kroner ekstra, men til gengæld er du væsentligt bedre beskyttet efter loven og du skal ikke slås med en udenlandsk virksomhed om at få dine penge igen, hvis du får den forkerte vare – eller endnu værre, en vare, der går i stykker med det samme, du tager den i brug.
Vær i øvrigt opmærksom på, at prisen for Black Friday-tilbud i USA stiger, når de skal igennem tolden i Danmark. Produkter fra USA med en værdi over en bagatelgrænse på ca. 80 kroner fortoldes og bliver pålagt moms. Det er minimum 250 kroner uanset hvad du har købt og hvis du har købt eksempelvis elektronik til mange tusinde bliver det til en ganske markant ekstra regning.
Sørg derfor som udgangspunkt for at holde dine indkøb inde i EU, hvor der ikke pålægges told og moms – og Danmark, hvis muligt, hvor din beskyttelse efter loven er bedst.
Især, hvis du køber forbrugerelektronik, giver mange kæder dig mulighed for at købe en forsikring sammen med dit produkt.
Det betyder, at du får et nyt produkt – ny iPhone, hvis din gamle går i stykker – eller pengene tilbage. Det er et alternativ til din almindelig indboforsikring, der ikke dækker, hvis du selv ødelægger produktet og hvor selvrisikoen i øvrigt ofte gør det til en negativ forretning at anmelde skaden til forsikringsselskabet.
Forsikringen til dine elektronikprodukter koster ofte et par hundrede kroner om året.
Ud fra en økonomisk kalkule kan det næppe betale sig at tegne en forsikring i forbindelse med købet fx af en computer, telefon eller et fjernsyn. Det kan bedre betale sig ikke at forsikre dit køb og så blot tage tabet, hvis det bliver aktuelt.
Men hvis du sover bedre om natten ved at vide, at du nemt får en ny telefon eller computer, når den gamle går i stykker, kan pengene til forsikringen være givet godt ud.
Ved at købe en forsikring opnår du slet ikke at bekymre dig om returret, reklamationsret og garantier