Artiklen indeholder reklamelinks
Vi gør det heldigvis ikke i Danmark endnu – men konkurrenter kunne, hvis de uagtet af landets lov og deres moral ville, gøre meget for at tilsmudse deres konkurrenter online og derved forsøge selv at kapre kunderne.
Idéen er simpel: Man opretter en række indlæg om, hvor ringe en service konkurrenten leverer. Disse indlæg placeret på blogs, fora og lignende laver man søgemaskineoptimering på. På denne måde rangerer indlæggene højt, når en potentiel kunde søger efter konkurrenten på nettet. Og når de læser den dårlige omtale vil de hellere have en anden leverandør. Og det kunne så være en selv.
Heldigvis er ovenstående scenarie ikke et problem i Danmark endnu. Det er ulovligt at svine konkurrenterne til på denne måde efter markedsføringsloven og endda også potentielt ulovligt efter straffelovens § 267 om injurier.
Problemet er, at man faktisk godt kan gøre det anonymt.
”Har man styr på ens IT og ved man, hvordan man benytter VPN, TOR-netværk og des lignende er det muligt at skjule sig fuldstændigt på nettet” fortæller indehaver af OnlineSynlighed.dk og Nielco IT, John Nielsen.
Han bekræfter, at konkurrenter – hvis de ville – kunne tilsmudse hinanden online og skade ry og anseelse i søgemaskinerne. Og det endda uden at blive fanget med hænderne nede i kagedåsen:
”Heldigvis fører vi forretning med respekt for hinanden i Danmark. Men det kan teknisk set lade sig gøre og også anonymt.”
Danske virksomheder har ringe mulighed for at forhindre sådanne angreb som beskrevet herover.
Deres eneste reelle mulighed, udover at forsøge at finde synderen og politianmelde denne, er at lave præventiv online reputation management.
Det betyder, at virksomheden forinden den er ramt af noget konkurrent-angreb går i gang med at lave en række positive sider om sig selv. Herefter laves der søgemaskineoptimering på disse. På den måde bliver det svært for en potentiel konkurrent at lave et website og bruge dette til tilsmudsning, da der er større konkurrence på firmanavnet som søgeord. De positive resultater skaber en vis kritisk masse.
John Nielsen nævner, at blandt andet ens firmawebsite både på et dansk og internationalt domæne, en Twitterprofil, en Facebook-profil og en Google Plus-profil kan benyttes til at skabe positive resultater. Positive resultater, som virksomheden vel at mærke selv ejer således at man har fuld kontrol over indholdet ligeledes.
At tilsmudse konkurrenten med negative tekster er ikke det eneste, man i dag kan gøre, hvis man ikke har respekt for landets love og ikke ejer moral.
En anden mulighed er at lave såkaldt negativ søgemaskineoptimering. I stedet for at lave søgemaskineoptimering på eget domæne, hvor man forsøger at skubbe sig selv op ad på et givent søgeord, laver man negativ søgemaskineoptimering på konkurrentens – og formålet er her at jorde konkurrenten og komme op ad derved.
Negativ søgemaskine er ligeledes ulovligt – men der er meget der tyder på, at danske virksomheder er begyndt at tage det i brug mod hinanden uanset. Derfor tror John Nielsen også, at vi vil komme til at se skadelig markedsføring anvendt mod konkurrenten som beskrevet i dette indlæg:
”Er konkurrencen høj nok og moralen lav nok har vi en eksplosiv cocktail. Jeg er bange for, det er et spørgsmål om tid, selvom vi i Danmark holder en generelt høj standard.”