Er teknologien vigtigere end forretningen?

 

Hvis der blot er en god idé i forretningen og et par fremsynede forretningsmænd kan alt ved sagtens lade sig gøre – ikke?

For få danske virksomheder tager stilling til, om teknologien er vigtigere end forretningen, mener flere danske IT-eksperter.

IT-drift er nemlig ikke et særligt “sexet” emne. Mange virksomhedsledere forventer, at IT’en bare er noget der spiller i takt med, at der bliver behov for ekspansion og opskalering. Men så simpel er virkeligheden kun i de færreste virksomheder. Majoriteten vil være nødt til at investere tid og kræfter i teknologien, i IT-driften, for at kunne følge med.

Stabil IT-drift går forud for forretningen

På mange måder går det faktisk den helt modsatte vej rundt.

Stabil IT-drift går nemlig på mange leder og kanter forud for forretningen. Den stabile IT-drift skal sikre, at det overhovedet er muligt at føre en forretning; at medarbejderne kan logge på, at kunderne kan købe og at systemerne kan spille sammen.

At ekspandere ind på nye forretningsområder eller at udvikle nye ditto forudsætter, at IT-driften kan følge med. Her kan det være svært som leder og idémager at få at vide, at det bliver meget dyrt, at integreringen vil tage meget lang tid eller at det slet og ret ikke kan lade sig gøre med det nuværende setup. Og så melder spørgsmålet sig.

Er teknologien vigtigere end forretningen?

Man har lyst til at svare nej – selvfølgeligt er forretningen, det man tjener penge på, det vigtigste. Men uden den nødvendige teknologi og den stabile IT-drift bag forretningen, er der ingen penge at tjene heller.

Hav IT-eksperter med fra starten af

Meget kan gøres især i den indledende fase af et projekt eller en virksomhed, hvor systemerne skal bygges op. Hvilken teknologi systemer skal bygges på, hvilke datacentre skal vælges, hvad skal systemerne være i stand til at håndtere i fremtiden og så videre.

Det er ikke nemt at tage stilling til med det samme. Men man gør det så meget nemmere i fremtiden i det øjeblik, forretningens udvidelse står og falder med den bagvedliggende teknologi, den bagvedliggende IT-drift.

At have en IT-ekspert med fra start at til at tage stilling og hensyn til disse spørgsmål i virksomhedens udvikling kan spare virksomheden for mange bekymringer på et senere tidspunkt.

At have IT-folkene, dem der skal stå for implementeringen af den nødvendige teknologi, med til udviklingen af forretningsprocessen er også en anbefalet løsning. Her kan IT-folkene være med til at pege projektet i en teknologisk mulig retning. Det sparer tid og ressourcer kontra at have skabt et oplæg og have skudt dette afsted til IT-folkene blot for at få at vide, at det ingenlunde kan lade sig gøre i den nuværende udformning.

Teknologi og forretning kan spille sammen

Ved at tage hensyn til teknologi og IT-drift forinden det stadie, hvor det hele bare skal virke og være oppe at spille, kan virksomheden forhindre mange bekymringer og problemer.

Lad ikke blot forretningen udvikle sig uden at tage hensyn til de, der skal oprette, vedligeholde, tweake, optimere og opdatere systemerne bag ved – det er vejen til et dårligt resultat, utilfredse medarbejdere og forliste forretningsprojekter.

Teknologi er ikke vigtigere end forretningen – men det er samtidigt en forudsætning for samme.