Artiklen indeholder reklamelinks
Undertegnede skribent har nu arbejdet i København cirka i et år.
Jeg har prøvet at køre på bil på arbejde, at tage metro og S-tog, at tage bus, at cykle og sågar en enkelt rigtigt uheldig dag at skulle gå frem og tilbage. Derfor har jeg også et godt og kvalificeret bud på, hvordan du nemmest kommer til og fra arbejde, hvis du bor i indre København:
Din cykel er din bedste ven – eventuelt kombineret med S-tog og metro.
Det er stort set umuligt at komme frem og tilbage i København i bil – undtagen om natten. Fra om morgenen kl. 7 og frem til kl. 23 er vejene fyldte.
Over de seneste par år er dette blot blevet værre, da flere mindre veje er blevet lukket og gjort ensrettede – samtidigt er København en meget attraktiv by at bo i og mange tusinde mennesker er derfor flyttet til.
Jeg bor på Frederiksberg og arbejder til daglig enten i Hellerup eller i Herlev – en cykeltur på hhv. 7 kilometer og 10 kilometer. Det tager mig næsten 45 minutter at komme frem og tilbage i bil, når jeg tager til Hellerup, mens turen til Herlev kan klares på cirka 25 minutter. Ingen af delene er særligt sjove. Det er frustrerende at sidde fast i midten af København i en bil og blot se minutterne slide sig forbi, mens bilen praktisk taget ikke rykker sig.
Bilen er dyr og ubrugelig i København.
Den offentlige transport i København fungerer til gengæld rigtigt godt.
Metroen og S-togene kører med stor præcision. I S-togene kan du altid gratis have din cykel med, mens du i metroen uden for 15-17:30 og 7-9 kan have din cykel med akkompagneret af en cykelbillet til 12 kroner.
Nettet er vel udbygget – metroen især i indre by, mens du også kan komme til lufthavnen, Amager, Herlev og Hillerød med de veludbyggede S-tog.
Du kan regne med S-togene – og priserne er med et klippekort på 10 klip til 150 kroner lige til at overleve.
Det samme gør sig gældende for busserne, der kører ca. hvert 8 minut i dagstimerne. Her er der dog ofte problemer med pladsen, hvorfor jeg personligt foretrækker enten tog eller metro.
Min foretrukne måde at komme rundt omkring i København er min cykel.
Cykelstierne er mange og veludbyggede. Københavnerne er generelt venlige på deres cykler og du kan som nævnt herover tage din cykel med i tog og metro (for så vidt angår sidstnævnte blot uden for myldretiden).
Du skal være opmærksom på, at der bliver stjålet mange cykler i København – så er du øm over din kan du med fordel investere et par hundrede kroner i en rigtigt god lås.
Derudover er der flere og flere, der bruger elcykler til og fra arbejde. En elcykel har en lille ekstra motor tilkoblet således, at du får lidt hjælp op ad bakke og i modvind. På vej op ad Valby Bakke på Frederiksberg er det en meget stor hjælp.
En elcykel koster lidt mere end en almindelig cykel – men til gengæld får du god hjælp, når først det begynder at gå op ad bakke.
Sidst, men ikke mindst, har jeg prøvet at gå de 7 kilometer til og fra arbejde qua en punkteret cykel og ingen åbne cykelhandlere om aftenen.
Det kan jeg ikke anbefale.
Men metroen, en cykel eller en elcykel er til gengæld gode muligheder, når du skal i gang med at pendle i Danmarks hovedstad!