Få dit budskab ud med direct mail og en klar besked

Direct mail virker

Opmærksomhed er noget af det mest værdifulde for det moderne mennesker i Danmark, og derfor er der kamp om den. Måske går noget af den til kattevideoer på Facebook, men helt generelt skal man være meget skarp og klar i sin kommunikation, hvis man vil nå igennem til sin modtager.

Vi er efterhånden blevet gode til at sortere det fra, vi hurtigt kan se ikke er andet end støj, og derfor er det blevet svært at slå igennem og for alvor ramme kunderne. Uanset om vi snakker om bannerannoncer, annoncering på Facebook eller direct mail-kampagner, skal man være klar i spyttet.

Direct mail med det fysiske brev er på sin vis lidt som at bruge snydekoder, fordi man ikke kan komme væk fra et brev eller en flyer med et klik eller et swipe. Hvis man vil væk fra brevet, skal man først over i skraldespanden eller papirkurven med det, og helt lavpraktisk betyder det, at man har nogle sekunder, hvor ens budskab kan blive læst.

Tænk over, hvordan du selv gør på sociale medier – det er de færreste, der kan tælle til tre kasser øl, inden de er hoppet væk fra en annonce eller et sponseret opslag.

Segmentér din direct mail-kampagne for større gennemslagskraft

Ud over den helt lavpraktiske ting ved fysisk direct mail er der en anden god ting ved denne kanal. Folk er ikke vant til at få breve længere, så når man endelig får det, er det noget lidt mere specielt. Man kigger lidt længere på det, der ligger i postkassen.

Og så kan man lægge et ekstra lag på kampagnen ved at segmentere og differentiere sine forsendelser, så de passer endnu mere til modtageren. Moderne trykkerivirksomheder kan uden problemer lave forskelle i de produkter, de trykker, så modtageren får en individuel, eller så forsendelserne bliver pakket med forskellige ting.

Måske skal de sjællandske, fynske og jyske kunder have hver deres ekstra ting med i brevet eller sammen med magasinet. Man kan segmentere ned på meget individuelt niveau, og derfor er mulighederne mange inden for at gøre sin direct mail-kampagne meget individuel.

Det er altid godt at henvende sig bestemt til den enkelte, eller i hvert fald skabe fornemmelsen af det – det er som regel effektivt.

Husk at tænke på, om du må sende

Reglerne omkring direct mail

Der er naturligvis noget lovgivning på dette område, som man ikke må glemme. I forhold til de fysiske breve er Robinsonlisten det mest presserende. Det er det, der også hedder markedsføringsbeskyttelse, men i folkemunde er det bare Robinsonlisten.

Folk på Robinsonlisten må man ikke sende markedsføringsmateriale til, som er adresseret til dem, med mindre man har fået eksplicit tilladelse til det. Man må gerne sende eksempelvis reklamer, som bliver omdelt uden navn, fordi det så ikke er stilet til den enkelte.

Derudover er der også alle de andre markedsføringsregler, man skal have for øje, som man skal overholde. Eksempelvis at man ikke må sende elektronisk post til nogen, som ikke har bedt om det, fordi det er spam.

Noget som mange glemmer i den forbindelse er, at sådan noget som en invitation til at synes om en Facebook-side også anses som elektronisk post, og derfor er det faktisk ulovligt.

wordtwit_posted_tweets:
a:1:{i:0;i:3616;}
wordtwit_post_info:
O:8:"stdClass":13:{s:6:"manual";b:0;s:11:"tweet_times";s:1:"1";s:5:"delay";s:1:"0";s:7:"enabled";s:1:"1";s:10:"separation";i:60;s:7:"version";s:3:"3.7";s:14:"tweet_template";b:0;s:6:"status";i:2;s:6:"result";a:0:{}s:13:"tweet_counter";i:2;s:13:"tweet_log_ids";a:1:{i:0;i:3616;}s:9:"hash_tags";a:0:{}s:8:"accounts";a:1:{i:0;s:13:"RedaktionenDk";}}