Artiklen indeholder reklamelinks
Hvor du (eller I, men i denne artikel vil vi nøjes med at omtale dig som læser med du) er lige nu med din virksomhed kan vi kalde A. Hvor du gerne vil være kalder vi C. Vejen derhen, fra A til C, kalder vi B. Du er ved A, og det er ofte den eneste faktor, du vil have kendskab til – hvad målet er, og hvordan vejen dertil er brolagt, er for de fleste virksomheder ukendt land.
Her kommer virksomhedsrådgivning ind i billedet. Virksomhedsrådgivning har til formål:
Den rette virksomhedskonsulent hjælper med at opstille ambitiøse, men realistiske mål, og hjælper også med ved hjælp af konkrete tips, idéer og et venligt, men bestemt skub i ryggen virksomheden til at opfylde målene.
Den rette virksomhedsrådgiver kan også være det, der rent faktisk går ind og løser et ellers allerede eksisterende og defineret problem – blot fordi man ved, et problem eksisterer, er det ikke lig med, at man gør noget ved det. Nogle problemer kan i en virksomhed være så svære at overskue, at man med tiden bare lærer at leve med dem. Det objektive syn og det fokus, en virksomhedsrådgiver kan give det enkelte problem, kan meget vel være det, der endeligt får løst det også.
Virksomhedsrådgivning er en meget flydende ydelse, der tilpasser sig alt efter den konkrete virksomhed. Hvor én virksomhed vil have brug for at få lagt en overordnet strategisk plan, kan en anden have brug for isoleret hjælp til at løse et defineret og konkret problem.
Hvor virksomheden er stødt mod en mur går virksomhedsrådgiveren ind og hjælper med at finde den spade, der skal til for at grave en tunnel frem under mure.
Rådgivningen kan bestå af regulær sparring, af at hjælpe med at opsætte en plan for at overkomme et problem, at skabe en overordnet strategi, at involvere rådgiverens store netværk til at løse problemet eller noget helt femte. Virksomhedsrådgiveren har til formål at løse det problem, der er opstillet – og hvordan denne agter at løse opgaven findes der en løsning på til tiden.
Virksomhedsrådgivningen kan også have til formål at kigge ned på virksomheden med helt friske øjne. Den daglige ledelse kan meget vel tænkes at overse en problemstilling i virvaret. Her kan virksomhedsrådgiveren gå ind og med et nyt syn på sagerne komme med en objektiv og anderledes løsning på de problemer, denne vil opdage efter at bruge et par dage som ny person i virksomheden.
Fokusordet med en virksomhedsrådgiver er løsning. Løsning til et konkret problem. Løsning til indtjeningsoptimering. Løsning til fortsat vækst og øget omsætning.