Artiklen indeholder reklamelinks
Black Friday løber i Danmark af staben den 27. november 2015. Her deltager også flere og flere danske virksomheder efter amerikansk skabelon på dagen med slagtilbud på deres produkter og tjenester.
Produkterne sælges ofte med store rabatter – også større end resten af året. Derfor har Black Friday over de senere år udviklet sig til at blive blandt de største handelsdage på året overhovedet. Det er kun de sidste dage i julesalget, der kan konkurrere med Black Friday.
Eftersom Black Friday i 2015 tilmed lander på en lønningsdag er forventningen blandt de mange deltagende butikker, at dagen i år kommer til at stå alle rekorder.
Men butikkerne tjener ikke nødvendigvis penge på at deltage i Black Friday. I hvert fald ikke direkte. Der er i højere grad tale om køb af omsætning og den efterfølgende mulighed for at kontakte kunden med flere gode tilbud til julesalget.
Når en elektronikbutik sælger et fjernsyn eller en computer med 20 % rabat svarer det også til, hvad butikken faktisk ville tjene i avance på at sælge netop det fjernsyn eller computer – hvis da ikke mere.
Sådan er billedet generelt for meget af det salg, der sker på dagen. Rabatten svarer ofte til den avance butikken havde haft. Nogle butikker sælger endda med tab.
Der er således tale om køb af omsætning, men ikke indtjening for de deltagende butikker. At flere og flere uanset vælger at deltage hænger sammen med delvist den store reklameværdi ved at deltage – men også, at butikken når ud til en helt ny kundegruppe, de senere kan sælge til. Og næste salg foregår til fuld pris med almindelig avance.
Nogle produktgrupper er der fortsat en vis avance på til Black Friday. Hvis en kunde køber et fjernsyn uden avance kan butikken fortsat tjene penge på at sælge kabler, forsikringer og andet tilbehør til fjernsynet. For store elektronikbutikker har markedet forvandlet sig til et volumen-game – der tjenes få penge på den enkelte kunde og der skal derfor så mange som muligt igennem butikken før at en god forretning kan etableres.
Til gengæld er der også potentiale, når først en stor nok bund af kunder er lagt. Elgiganten, der er blandt de butikker der går mest op i at fejre Black Friday og bruge dagen til at positionere sig, tjente over 100 millioner kroner i 2014. Et overskud, der blev kanaliseret lige i lommen på de engelske ejere af elektronikkæden.
Hvis en webshop sælger en vare på Black Friday uden at tjene penge på den har butikken stadig vundet indgangen til en ny kunde.
Det er en ny kunde, butikken kan sende en mail til efterfølgende, når julesalget går ind. Det er også en ny kunde, butikken ved hjælp af annoncering på de sociale medier og upload af e-mail lister kan nå til en meget fordelagtig pris.
Det er velkendt, at det er nemmere at konvertere end bruger anden gang end første gang. Når butikker deltager i Black Friday betaler de hele deres overskud for at få kontakten og forholdet etableret til kunden – og herefter kommer de kommende køb nemmere til butikken.
I 2014 valgte de første butikker at gøre rabat på dagen afhængig af, at forbrugeren ”Likede” butikken på Facebook. Det er også en måde at øge butikkens efterfølgende rækkevidde blandt de købte kunder til julesalget. Metoden med at kræve et Facebook-like til gengæld for rabat er ny og spændende og vi ser frem til på Erhvervsnyhederne.dk at se, hvor mange butikker der i 2015 vælger at benytte sig af samme fremgangsmetode.
For webshops er et velkendt udtryk: ”The money is in the list”. Det referer til antallet af e-mailadresser, butikken har tilladelse til at sende nyhedsbreve til. Nyhedsbreve står nemt for 1/3 af salget i veldrevne webshops og Black Friday er en af de mest oplagte og bedste dage på året til at sætte skub under antallet af tilmeldinger til netop nyhedsbrevet.
At Black Friday ligger lige op til julesalget (og for mange butikker også er den dag, de anser julesalget for faktisk at starte) betyder, at butikkerne kan tillade sig at betale endnu mere for kunden.
Det er i juletiden, at mange butikker henter den største del af årets overskud. For nogle detailbutikker handler perioden mellem januar og oktober bare om ikke at tabe penge, mens alle pengene så tjenes ind i løbet af november og især december.
Med ens virksomhed i ”top of mind” hos de kunder, der har købt ind til Black Friday, er det nemmere at afsætte flere varer til julesalget. Og de varer der her afsættes bliver naturligvis solgt til almindelig pris. Rabatten på første køb er hvad der skaber indtjeningen på andet køb.
Som forbruger kan du udnytte Black Friday til at købe dine julegaver tidligt og derved spare mange penge – men så forudseende er det de færreste forbrugere endnu, der er. Mange bruger i stedet dagen til at forkæle sig selv med et nyt fjernsyn, en ny computer eller måske nyt indmad til huset. Så ligger næste konvertering i forbindelse med julesalget hos samme butik ikke så langt væk (især ikke, når julegaverne skal købes inden den 22. december).
I år forventes flere butikker end nogensinde før at deltage i Black Friday i Danmark.
Butikkerne er inspireret af de tidligere år, hvor Black Friday som fænomen blot er blevet større og større. For kæden JYSK markerede Black Friday således den bedste dag i hele 2014 – ikke i forhold til indtjening, men målt på den samlede omsætning.
Med flere butikker der deltager år for år skærpes konkurrencen – men samtidigt bliver også flere forbrugere opmærksomme på dagen og flere holder øje med gode tilbud. Derfor er der for deltagende virksomheder også fortsat mange kunder at hente på dagen og derved en god grobund for det følgende julesalg.