Artiklen indeholder reklamelinks
Gennem de senere par år er der kommet meget mere fokus på data. Det skyldes i høj grad de nye strammede GDPR-regler, men det skyldes samtidig også, at vi i dag har adgang til meget mere data end for blot ti år siden. Samtidig med at vi har fået adgang til en større mængde data, stilles der også krav til virksomheders brug af data, og både indsamling, opbevaring og behandling af data er i dag en stor del af virksomhedsprocesserne mange steder.
Behandlingen af data er desuden meget vigtig for virksomheder, fordi en god og korrekt behandling af data kan have en positiv effekt hos virksomheden. Omvendt kan en uetisk eller forkert behandling af data have den stik modsatte effekt.
Databehandling omfatter mange forskellige aktiviteter afhængig af, hvilke data der er tale om. Her vil vi gennemgå nogle af de ting, som databehandling indbefatter.
Med de nye GDPR-regler er der kommet stramninger i forhold til både indsamlingen, opbevaringen og behandlingen af persondata og personfølsomme oplysninger.
De regler der er for, hvordan virksomheder må behandle personoplysninger er blevet strengere og mere omfattende. Som virksomhed bør I derfor have en klar politik om, hvordan I behandler og opbevarer medarbejderes, ansøgeres og kunders personoplysninger i virksomheden. I bør desuden have en klar tilgang, som alle i virksomheden er orienteret om, til hvordan I vil oplyse disse personer om jeres databehandlingspolitik, og hvornår personoplysninger eventuelt bliver slettet fra jeres database.
Inden for databehandling, kan man også snakke om forbedring af data, herunder sortering, validering og fejlfinding af data. Med denne form for databehandling er målet at forbedre virksomhedens data om enkeltpersoner ved at sortere i sine data og foretage validering og fejlfinding. I virksomheden skal I på den måde sortere og rydde op i jeres data og tjekke databasen for fejl, mangler og dubletter med henblik på at optimere dataene med korrekte oplysninger.
Sortering og validering af data kan både ske i forhold til maillister, som virksomheden udsender nyhedsbreve til, men det kan også være sortering af kunder og oplysninger som korrekte adresser eller telefonnumre. For virksomheder, der har et stort kundekartotek, kan det være en god idé at rydde op i databasen jævnligt, så man undgår at ligge inde med forkerte oplysninger, der kan lede til fejlforsendelser.
Har man foretaget databehandling og sorteret og ryddet op i de indsamlede data, tjekket for fejl, mangler og dubletter og tilføjet de korrekte oplysninger, gælder det om at bruge disse data. Herved kan I lave databehandling ved at behandle de data, som I har indsamlet, opbevaret og valideret og bruge dem til gavn for virksomheden. Det kan eksempelvis være ved at segmentere dataene med henblik på at udsende magasiner, breve eller direct mail til forskellige personer i forskellige geografiske områder.
Databehandling handler på den måde om at filtrere og segmentere dataene i forbindelse med jeres markedsføringsstrategi for at kunne lave en vellykket markedsføring. I denne henseende er databehandling at gøre brug af den data, som I har indsamlet gennem jeres online platforme, herunder jeres hjemmeside og sociale medier med henblik på at lave en mere målrettet markedsføring til jeres besøgende. Det kan i sidste ende give bedre resultater for jer og flere kunder.