Google fyldte 15 år – hvad har ændret sig?

Artiklen indeholder reklamelinks

Google fyldte i slutningen af september 2013 15 år. Det er 15 år siden, de to Harvard-studerende Larry Page og Sergej Brin i en kælder lagde grunden til det, der skulle ende med at blive et af verdens suverænt største firmaer nogensinde.

Meget har ændret sig siden Google første gang udkom. Især i forhold til, hvordan virksomheder laver Google optimering.

Til at starte med var det nok blot at være til stede på internettet, da konkurrencen var stort set ikke-eksisterende og det samtidigt var muligt med blot de rette søgeord på siden at rangere på alt i søgemaskinen.

“Sådan fortsatte det faktisk i mange år. Vi skal frem til midten af 00’erne før Google først begyndte at røre på sig i forhold til de, der optimerede, eller dengang nærmere manipulerede, mod søgemaskinen” fortæller John Nielsen, der arbejder med Google optimering i virksomheden OnlineSynlighed.dk. Virksomheden OnlineSynlighed.dk er hjemhørende i østjyske Hinnerup.

I midten af 00’erne og frem til 2011 var det et spørgsmål om at have flest links, flest søgeord og mest indhold – og i modsætning til i dag uanset kvaliteten af alt dette. Det betød, at Google på dette tidspunkt var relativt nem at manipulere med og de danske såvel som de internationale søgeresultater tog skade af dette. Det var alt for nemt at smide et lille site op og få de til at ranke, selvom der reelt set var tale om en stor doorway-page – en side, hvis eneste formål er at lede videre til en anden side og som derfor per definition er et unødvendigt led.

Panda og Penguin ændrede alt

I februar 2011 opdaterede Google i væsentlig grad sine algoritmer – så meget, at 11 % af alle søgeresultater blev ramt – med et nyt filter. Det fik navnet Panda.

Panda-opdateringen var den første store opdatering, hvor de, der havde manipuleret i stor grad, fik frataget en væsentlig del af deres besøgende fra Google. Siden da har der været et større tocifret antal Panda’er, men ingen lige så store som den første fra februar 2011.

I april 2012 fik vi den næste store opdatering – en opdatering, der endte med at få navnet Penguin. Denne slog endnu hårdere end den første Panda og er til dags dato den opdatering, der har haft størst indvirkning på Google optimering som fag – lige pludseligt blev det nemlig væsentligt sværere at rangere nummer 1.

“Google er blevet meget dygtige til at sortere deres søgeresultater og finde den person, der rent faktisk burde ligge nummer 1. Det betyder, at det kræver længere tid og en større indsats at komme op til toppen. Man skal rent faktisk have et rigtigt godt resultat, der hjælper brugeren videre, og hvis ikke bliver dette prompte straffet i søgerresultaterne”, forklarer John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk.

Adspurgt til, hvordan Google optimering kommer til at ændre sig i fremtiden når Google næste gang fylder år er John Nielsen ikke i tvivl:

“Der bliver lukket huller i søgemaskinen næsten på et ugentligt basis. I dag skal man simpelthen bare være den bedste for også at blive vist øverst i søgeresultaterne. Sådan er det og sådan burde det også være. Søgemaskineoptimering, Google optimering om man vil, er blevet sværere, men frugterne at høste for nummer 1 er ikke blevet mindre.”

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Overcast Clouds
-1
1º - -1º
91%
1.29 km/h
0.59
-2.97
lør
-1.32
-4.15
søn
-1.11
-3.77
man