Artiklen indeholder reklamelinks
De fleste danske CVR-numre er efterhånden blevet ringet op af en entusiastisk telefonsælger eller to, der ønskede at sælge dem Google optimering – optimering af deres website på Googles organiske søgemaskine med henblik på at opnå flere besøgende og kunder.
Men søgemaskineoptimering, som er fagterminologien for det mere mundrette Google optimering, handler sådan set ikke om alene at optimere til Google og så lade de andre søgemaskiner stå og samle støv. I Danmark sidder Google med majoriteten af søgninger, men Yahoo og Bing især har trods alt også en mindre andel.
Og betyder det så, at man fuldstændigt går glip af de kunder – kunne man ikke være smart og så i stedet for lave Google optimering at lave Bing optimering og så snuppe 100 % af et mindre?
Nej, siger ekspert, og lukker hurtigt idéen:
John Nielsen arbejder professionelt med søgemaskineoptimering og Google optimering. Han fortæller, at søgemaskinerne grundlæggende er ret ens:
”Selvom der er små forskellige i algoritmerne er indholdet på siden, herunder især teksten, det første der læses, inden andre parametre som indgående links, websitets hastighed, brugeradfærd og så videre tages med. Bing og Google er ikke så langt fra hinanden, som man skulle tro algoritmemæssigt.”
Når man snakker om Google optimering snakker man derfor reelt set om søgemaskineoptimering til alle søgemaskinerne.
Men der er nu alligevel en god grund til den sproglige misforståelse:
I Danmark sidder Google på cirka 90 % af alle søgninger spredt ud over både computere – og derfor giver det god mening at snakke om Google optimering.
John Nielsen fortæller, at man helt automatisk også vil stige i de andre søgemaskiner, når man begynder at trække fra i Google:
”Stiger du i Google, kan du næsten være helt sikker på også at stige i de andre søgemaskiner som Yahoo og Bing. Måske endda hurtigere end de andre, da de ikke er helt så sofistikerede som Googles søgemaskine og derfor er nemmere at rykke op på.”
Det er derfor ikke muligt at lave Bing optimering og alene stige i Bings søgemaskine – stiger man i den ene, stiger man også på den anden. Og det på godt og ondt.
”Google optimering, eller søgemaskineoptimering er ikke specielt nemt, men tager man først fat, sker det i alle søgemaskinerne”, påpeger John Nielsen.
John Nielsen kan mærke, at interessen for Google optimering er stigende, men han må ofte fortælle virksomhederne, at det kommer til at tage lang tid. At stige i søgemaskinerne er langt fra noget man gør fra den ene dag til den anden.
”Det kan sagtens tage mange måneder at erobre en god placering på et vigtigt søgeord, og her har man allerede betalt mange penge for noget, man først skal til at tjene på nu”.
Den store investering indledende er også med til at skræmme mange væk fra at gå i gang med søgemaskineoptimering. Ved at betale penge til PPC-annoncering i Google, de såkaldte AdWords-annoncer, er det nemlig muligt at få besøgende med det samme. Men som John Nielsen siger
”De forsvinder jo, når ens konto er tom igen. Det gør de besøgende ikke med Google optimering. De bliver bare ved med at komme ind ad døren for at købe ens varer.”