Google optimering – nu med sociale medier

 

At de sociale medier på rekordtid har vundet indpas i vores dagligdags liv kan ikke ignoreres af søgemaskinerne. Når en virksomhed i dag skal lave Google optimering, er virksomheden derfor også nødt til at medtage overvejelser omkring de sociale medier.

Og hvis virksomheden glemmer dette, kan den meget vel få problemer med sin Google optimering – også kaldet søgemaskineoptimering og SEO forkortet.

En undersøgelse fra amerikanske Ascend2 viser, at cirka 50 % af de virksomheder, der har problemer med at stige til tops i Googles søgeresultater ikke medtager de sociale medier i deres søgemaskinestrategi.

Det er en fejltagelse, der gør det svært at erobre de bedste placeringer fra de af konkurrenterne, der faktisk tager de sociale medier seriøst som et led i deres Google optimering.

Kan bruges på flere måder

Der er flere ting at vinde på at benytte de sociale medier til markedsføring.

Først og fremmest er det muligt at generere salg på de sociale medier. Har du et sjovt produkt og bliver dette delt af venner og bekendte på Facebook, er det muligt at øge kendskabet til produktet – og derigennem skabe salg.

Mange virksomheder har dog svært ved at bryde gennem barrieren på netop Facebook og til dels og Twitter – og derfor stopper de helt med at prioritere de sociale medier i forhold til deres søgemaskineoptimering. Og det er en skam, da der er meget mere at hente end direkte salg på de sociale medier.

Det er muligt at få en anden branding med for eksempel Facebook. Betaler man Facebook et mindre beløb sørger de for at sprede ens opdateringer også til dem, der ikke i forvejen er bekendte med og ”Liker” ens virksomhed. Det er branding, der ikke nødvendigvis fører til salg med det samme, men som kan give opmærksom på langt sigt.

Men vigtigere er, at Google og andre søgemaskiner nu medregner antallet af delinger, kommentarer, Likes, tweets og så videre i deres søgeresultater.

Nye måder at dele indhold på

Måden man deler indhold på har nemlig ændret sig.

Hvor man før for at dele et link med ens venner og bekendte lavede et blogindlæg eller sendte en e-mail, deler man i dag linket på de sociale medier. Google og de andre søgemaskiner er nødt til at medtage antallet af delinger, Likes og så videre medtages i vurderingen af de rigtige søgeresultater.

Det skal ikke komme ens site til skade, at ens brugere deler linket til sitet på Facebook frem for et almindeligt blogindlæg.

Det kan dog til gengæld – som undersøgelsen fra Ascend2 viser – komme ens virksomhed til skade, hvis man end ikke anerkender og benytter de sociale medier som et led af ens søgemaskineoptimeringsstrategi.

Dette kan søgemaskinerne tage som et signal på, at ingen ønsker at dele ens link – og at linket derfor heller ikke er værd at give gode placeringer i de organiske søgeresultater.

SEO-bureau kan også klare sociale medier

De danske Google-optimeringsbureauer, søgemaskineoptimeringsbureauer, er heldigvis klar over udviklingen.

Køber du derfor Google optimering hos en professionel i dag vil de sociale medier også være taget med ind i ligningen her og du vil få en samlet pakke.

En samlet pakke, der bringer dig til toppen af søgeresultater med nye kunder til følge – i smukt samspil med de sociale medier.