Google slår ned på link-spammere

Artiklen indeholder reklamelinks

Google, søgemaskinen, der sidder med 90-95 % af de danske søgninger på såvel computere som mobiltelefoner, er i stigende grad begyndt at slå ned på linkspammere. Det sker for at levere bedre søgeresultater til brugerne.

Der er mange penge i at have førstepladsen på Google, når en potentiel kunde søger efter ens vare. Det får flere danske virksomheder til at spekulere i manipulation af søgemaskinerne – typisk ved at skabe store mængder links fra tvivlsomme kilder. Det kan betegnes som kortsigtet linkbuilding, hvor man med alle kneb forsøger at skubbe eget website op i toppen på et givende søgeord.

Men det bliver sværere og sværere, fortæller John Nielsen, der arbejder professionelt med søgemaskineoptimering og linkbuilding i OnlineSynlighed.dk:

”Google er blevet dygtige til at opdage linkmanipulation og som noget nyt fratager de ikke blot effekten af ringe links, men de kan også finde på at tillægge en decideret straf til modtagerwebsitet. For os, der ikke beskæftiger os med kortsigtet og manipulerende søgemaskineoptimering, er det fantastiske nyheder”.

Kan man gøre noget?

Flere websiteejere i Danmark sidder nu og ryster lidt i bukserne – de ved, de har været lidt for langt ude i forhold til linkbuilding og kan nu blot sidde at vente på deres straf. Eller er der andet at gøre?

”Google har lavet et værktøj, hvor man kan frasige sig visse links[1]. Det giver mulighed for at sige, at man ikke vil kendes ved de her dårlige links, man tidligere har lavet, eller som andre har lavet til ens website. Men om det virker er vi ikke helt enige om endnu, da det ser ud til at være næsten tilfældigt fra gang til gang” fortæller John Nielsen.

En anden mulighed er at bygge tilpas mange ”gode links” til at opveje de dårlige, man nu måtte have. Der er ikke fast en fast ratio, men man skal ifølge John Nielsen søge at skabe en naturlig linkprofil for ens website. Der skal mere ”god linkbuilding” end dårlig linkbuilding til, hvis man skal sætte det simpelt op.

John Nielsen noterer, at linkbuilding i sin grundform faktisk er imod søgemaskinernes retningslinjer. Googles retningslinjer slår klart fast[2], at man ikke må skabe links med henblik på at ”manipulere PageRank” (en af mange måleenheder for et websites værdi hos Google) – men at det i praksis er umuligt at opfylde denne retningslinje. Det handler om at lave søgemaskineoptimering med respekt for søgemaskinerne og brugerne.

Forbliver linkbuilding lige så vigtigt?

Spørger man John Nielsen er der ikke meget tvivl:

”Google tager flere og flere parametre med i deres algoritmer og det betyder, at værdien af indgående links formindskes. Men derfra og til at sige, at man ikke skal bruge tid på professionel linkbuilding, er der meget langt. Linkbuilding hænger sammen som en helt naturlig del med megen anden søgemaskineoptimering og branding i det hele taget.”

Af andre parametre i algoritmerne nævnes blandt andet antallet af delinger på de sociale medier, hvor lang tid brugerne i gennemsnit spenderer på ens website, hvor mange sider og hvor mange sider, de besøger.

”Søgemaskineoptimering handler om at skabe et godt resultat for brugeren. Har man udgangspunkt i dette, kommer man langt før eller siden. Og professionel linkbuilding vil stadig være med til at gøre dette til nærmere før end siden” afslutter John Nielsen.

Dagens aktier

Vejret

Aarhus
Overcast Clouds
-1
1º - -1º
91%
1.29 km/h
0.59
-2.97
lør
-1.32
-4.15
søn
-1.11
-3.77
man