Artiklen indeholder reklamelinks
Der er mange faktorer, der spiller ind på den grønne omstilling, som mange virksomheder opfordres til at vælge. Ting som print af forsendelser, valg af frokostordning og indretning på kontoret spiller ind på virksomhedens samlede grønne regnskab. Det kan der godt mangle fokus på i debatten om grøn omstilling.
Ofte fokuseres der primært på ting som strømforbrug, ressourceforbrug og lignende ”store” faktorer. Men der er mange point at hente på at vælge flere bæredygtige faktorer end blot de tungeste poster. Det sender nemlig også et mere oprigtigt signal om grøn omstilling, end blot de klassiske tiltag, som virksomhederne gør.
Når det gælder print af forsendelser, som er noget, der fylder meget i nogle brancher, hvor kommunikation pr. brev stadig er uundværligt, er der en række tiltag, man kan gøre, for at opnå et mere grønt resultat.
Det er ting som:
Disse tiltag er naturligvis mest relevante netop i brancher, hvor man printer meget. Om det så er et decideret trykkeri eller blot en virksomhed, der sender rigtig meget post. I sidstnævnte tilfælde er det værd at undersøge, om der findes en servicevirksomhed, der tilbyder at printe og sende post, og som allerede har foretaget den grønne omstilling.
Virksomheder, der ikke har meget med print af forsendelser at gøre, har dog også meget at kigge på, når det gælder virksomhedens grønne profil. Forbruget af papir og andre relaterede produkter er nemlig kun en lille del af det samlede billede.
Det er ting som:
Desuden er der sådan noget som chefens bil. Når man ankommer til en virksomhed, der reklamerer stort med, at de er med på den grønne omstilling, så virker det ikke særlig oprigtigt, hvis der holder en stor benzinsluger på chefens plads. Så hvis man virkelig føler for den grønne omstilling, skal den skinne i gennem hele vejen rundt i virksomheden.