Artiklen indeholder reklamelinks
Har du nogensinde tjekket dit private omdømme på nettet? Målinger viser, at online omdømme er vigtigere end nogensinde før, hvis man ønsker succes.
I de gode gamle dage før internettet, sociale medier og Google behøvede man ikke bekymre sig i nær samme grad om sit omdømme, som man gør i dag. Eksponeringen på nettet er enorm, og hvis man har en virksomhed eller blot er privatperson, kan man indimellem komme ud for, at der bliver skrevet noget om én, som man ikke bryder sig om og/eller som vil være skadeligt for éns virksomheds omdømme.
Tager man et hurtigt kig på Danmarks Statistik, kan man finde at hele 92 procent af danskerne med internetforbindelse af og til bruger Google til at søge efter produkter, firmaer og privatpersoner med.
Google-søgninger er dermed blevet et lynhurtigt redskab til at tjekke virksomheder og personer ud med, da de fleste figurerer enten på de sociale medier eller på andre hjemmesider.
Finder man ved en søgning uheldige billeder, tekster eller lignende på de første sider om sin virksomhed, kan det være svært at fremstå troværdighed overfor nye potentielle kunder, hvilket i værste fald kan betyde, at dårlig online reputation management nedsætter virksomhedens omsætning betydeligt.
Men det er ikke kun for virksomheder, at det online omdømme spiller ind. Også for privatpersoner, der er eller gerne vil ansættes i disse virksomheder, kan en Google-søgning fra virksomhedens side være fatal, hvis uheldige billeder eller dårlige historier dukker op.
Dette bakkes op af en dansk undersøgelse, der fastslår, at 12 procent af danskerne kan finde oplysninger om sig selv på nettet, som de ikke bryder sig om.
Hvordan man håndterer sit online omdømme kan altså både have betydning for, om man får et givent job eller bliver valgt som leverandør til en opgave, såfremt man har en virksomhed.
Men hvad gør man så for at fremstå så troværdig og pletfri som muligt på internettet?
Vi har på Erhvervsnyhederne.dk spurgt John Nielsen, der er ekspert i online reputation management og indehaver af OnlineSynlighed.dk om, hvad man kan gøre, hvis man er en del af de 12 procent danskere, der kan finde uhensigtsmæssige oplysninger om sig selv, eller hvis man har en virksomhed for den sags skyld.
”Hvis man finder noget snavs på Google, som man gerne vil have væk, er det første og nemmeste som man kan gøre at kontakte vedkommende, der har givet dig og/eller din virksomhed dårlig omtale eller lagt uheldige billeder ud af dig, hvorefter du beder vedkommende fjerne dette”.
John Nielsen understreger dog, at den første løsning langt fra er mulig i de fleste tilfælde, og fortsætter:
”Hvis den første metode ikke virker, hvilket sker i de fleste tilfælde, må man i stedet bruge en taktik baseret på, at få gemt den dårlige omtale af vejen, dvs. om på de efterfølgende sider ved en Google-søgning, og samtidig få den gode omtale til at rangere på de første sider. Undersøgelser har nemlig vist, at langt de fleste klikker sig ind på linksene på side 1 og 2, når de laver en søgning på Google”.