Artiklen indeholder reklamelinks
Linkbuilding – en af de vigtigste grene af moderne søgemaskineoptimering – har altid været en ”sjov” ydelse bådet købe og sælge.
Som køber får du links rundt omkring på nettet, der har til formål at øge dine placeringer på udvalgte søgeord – men intet er sikkert.
Som sælger ønsker du at levere de bedste links samtidigt med, at du ikke ønsker at tage mange tusinde kroner blot for at bygge et enkelt. På trods af stor værdi ”ser det ikke ud af meget”.
Blandt andet derfor opleves linkbuilding også som værende ’dyrt’. For hvorfor er det, du betaler mange hundrede kroner bare for et få et link, du ikke er sikker på forbedrer dine placeringer?
Vi vil gerne her give lidt indsigt i arbejdet med linkbuilding og derved svare på, hvorfor det kan virke dyrt.
Derudover lægger vi vægt på, at linkbuilding uanset pris er dyrt, hvis ikke det virker. Vær derfor opmærksom på hvilken SEO-leverandør du vælger til at forbedre dine organiske søgeresultater. God linkbuilding vil samtidigt altid være billigt, da værdien langt overstiger den investering, du laver til at starte med.
For at svare på spørgsmålet om, hvorfor linkbuilding er dyrt, er vi nødt til at skelne groft mellem god og dårlig linkbuilding.
Dårlig linkbuilding foregår ved hjælp af ”spam blogs”, ofte forkortet ”splogs”, kommentarlinks, profiler og lignende ’nemme’ metoder. Du placerer selv dine links på sider, du selv kontrollerer. Her sælges links ofte med en pris per styk.
For at lave sådan et link er det nødvendigt at købe og vedligeholde et domæne, købe hosting, skrive den nødvendige artikel til linket, bygge links til siden for at denne har værdi at give videre af og meget mere. Linkbuilding bliver nogle gange komprimeret til ”skriv en tekst, publicer den” – men det meste af arbejdet ligger før teksten overhovedet påbegyndes.
At drive et sådant netværk og vedligeholde det kommer med mange faste omkostninger og dem betaler du får, når du køber linkbuilding – ligesom du betaler for flyselskabets jet-benzin, når du er ude at flyve.
”Pris per link”-linkbuilding er farlig i den forstand, at metoderne er hvad Google forsøger algoritmisk at finde frem til og derved afskære værdi fra. Hvis udført rigtigt giver metoderne stadig værdi og de kan også virke på sigt. Men det kræver en investering i netværket og den investering betaler du som kunde for. Derfor kan et link udmærket koste 500 kroner.
”God linkbuilding” er dyrt på en anden måde.
Her forsøger du med outreach, netværk, pressemeddelelser og lignende at skabe relevante links til din side. Ofte skaber du færre, men stærkere links på denne måde.
Du har ikke samme omkostninger til domæner, opsætning, vedligeholdelse og så videre. Til gengæld giver du din sikkerhed op.
Med eget netværk har du en ”produktionspris” på dit link. Du kan derfor prisfastsætte med en pris per link. Med en outreach-kampagne som led i content marketing afhænger din succesrate af, hvor mange af dem, du skriver med, der faktisk medvirker til at linke til dig.
Det er en faktor, du ikke har kontrol over. Derfor giver ”per pris” heller ikke mening her – for at tage den risiko ville din SEO-leverandør være nødt til at kræve en meget høj pris. Så høj, at det ikke ville være attraktivt at påbegynde et samarbejde.
En god content marketing-kampagne kan skabe links til samme pris som eget netværk. Kvaliteten vil blot være højere. Men du tager en risiko og kan også ende med få links trods et stort budget.
Outreach-kampagner eksekveres derfor også ofte til en fast pris.
Har vi ikke just givet dig videre mod på linkbuilding?
Det var ikke meningen – et samarbejde med en seriøs leverandør af linkbuilding kan være en af de bedste investeringer, din virksomhed nogensinde foretager.
En god og billig start er at benytte dit eksisterende netværk til at bygge links til din side.
Du har venner og forbindelser, der har virksomheder og hjemmesider, hvor det kan være relevant at bygge links. Du har selv profilsider på diverse sociale medier og nicherelevante sider, hvor du kan skabe stærke backlinks til din side.
Start her og høst frugterne af den indsats, du selv kan ligge nu. Dine resultater vil inspirere til at fortsætte linkbuilding-arbejdet med en seriøs leverandør.
Som afslutning vil vi gerne nævne, at både ”god” og ”dårlig” linkbuilding virker lige nu. Reelt set er det svær at skelne mellem dem, for den linkbuilding der virker vil altid være god. Der er blot et større risikoaspekt ved ”pris per link”-linkbuilding og eget netværk.
Google har gennem de senere år gjort metode for metode mindre brugbar.
Spamlinks mistede deres værdi (og begyndte at skade) med første Google Penguin-opdatering.
Siden da har Google slået specifikt ned på flere navngivne netværk (fortrinsvis russiske og et tysk) samt fx gæsteblogindlæg.
Hvis en metode bliver for nem og alle begynder at bruge den mister den værdien. På den måde minder linkbuilding og søgemaskineoptimering om den finansielle verden – er en aktie for billig regulerer markedet ved at købe den.
Hvis en metode virker for godt bliver den hurtigt udnyttet og så mister du værdien.
Har du budget og tålmodighed til det, så vælg linkbuilding, der er lidt sværere. En højere indgangsbarriere betyder at dine links er mere værd, er sværere at kopiere og det mindsker risikoen for, at Google på et senere tidspunkt fratager dem værdien og derved de gode rankings, du får på baggrund af dine links.
Hvis uheldet er ude, så bliver dine billige links lige pludseligt rigtigt dyre.
ROI’en på din investering i søgemaskineoptimering med ”gode” links tager måske et par måneder mere at få op på et positivt niveau. Til gengæld stiger tallet bare måned for måned. Og du og din virksomhed er her forhåbentligt også om 5 år – lav linkbuilding, der passer til denne tidsramme!