Lokale detailbutikker kan ikke undgå nettet

 

Vi starter flere og flere af vores indkøb fra vores smartphone, vores tablet eller vores computer ved at søge på nettet efter en udbyder – og det gør vi også selvom vi leder efter en lokal butik. Derfor har lokale detailbutikker ikke råd til at undgå nettet i en tid, hvor vi alle sammen er online.

På computeren starter vores købsmønster ved, at vi leder efter en given vare og en udbyder – for eksempel en frisør i vores lokalområde eller en lokal VVS-butik. På vores tablet søger vi yderligere information, mens vi sidder og ser fjernsyn om aftenen. Og når vi endeligt skal køre mod butikken finder vi vej ved at vores smartphone navigerer os med enten Google Maps eller Apple Maps.

Det betyder for en lokal butik, der tidligere har kunnet leve på lokalkendskabet, at banen er kridtet op til en ny spillestil: internettet er en vital del af den lokale synlighed.

Google Places skubber en frem i Googles søgeresultater

Lokale detailbutikker skal især være opmærksom på Googles specielle ”virksomhedsdatabase” i form af Google Places. Her har man som virksomhed mulighed for at tilmelde sig med adresse, billeder, telefonnummer og lignende informationer. Herefter kan ens kunder anmelde en, men hvad vigtigere er, at man bliver vist i de specielle ”Places-listings” i Googles søgeresultater. Dette ser således ud, hvis du for eksempel leder efter en ejendomsmægler i Aarhus:

Places-listings” i Googles søgeresultater

Hvad vi har markeret med rød streg er netop Google Places. At tilmelde ens virksomhed her er lig med øjeblikkelig synlighed på den første side af Googles søgeresultater. Noget ingen lokale butikker har råd til at lave være med.

At oprette sig på Google Places er ganske gratis og det koster intet at opretholde placeringen. Du kan eventuelt vælge at lade et professionelt søgebureau tage sig af oprettelsen, hvis du ikke selv ønsker at have hænderne nede i mudderet. Du skal regne med at betale et par tusinde kroner for oprettelsen af en professionel Google Places-konto.

Mere tid på mobilen

En stærk tilstedeværelse på Google Places har en ekstra fordel.

En nylig undersøgelse fra Webshopindeks.dk viste, at danskerne på et år er gået fra at besøge de danske web-butikker hver 10. gang fra en mobiltelefon eller tablet til cirka hver 3. gang. Trafikken fra mobile enheder var med andre ord steget fra cirka 10 % til over 30 %.

Har du en stærk tilstedeværelse på Google Places betyder det, at du kommer op, hvis folk på deres mobiltelefon søger efter ”ydelse + by”, for eksempel førnævnte ”ejendomsmægler aarhus”, og at de tilmed får direkte mulighed for både at ringe til dig fra deres telefon, at få rutevejledning til din adresse og direkte adgang til dine ydelser på mobilen.

Danskernes købsmønstre er godt i gang med at ændre sig. Lokalbekendtskabet betyder ikke det samme længere. Kundeloyaliteten er lavere end nogensinde før.

Det betyder dog samtidigt en oplagt mulighed for dem, der er villige til at satse her og nu, og bruge ressourcer på at skabe en stærk tilstedeværelse i søgemaskinerne. Både for dem, der ønsker at få information på deres computer, på deres tablet og på deres smartphone. Disse lokalvirksomheder kan være lige præcis der, hvor kunderne eftersøger deres varer – online.

Du kan se et billede fra Erhvervsnyhedernes skribent herunder der understreger, hvorfor det er vigtigt at sætte ind hellere i dag end i morgen:

Danbolig Aarhus