Artiklen indeholder reklamelinks
Alle virksomheder kigger efter måder at optimere på. Optimere drift, salg, udgifter, omsætning eller noget helt andet. Effektivitet og udnyttelse af eksisterende ressourcer er nemlig en god måde at komme frem i verden og sikre et overskud.
En måde at udnytte sine ressourcer på er at sikre sig, at man får mest muligt ud af sine medarbejdere.
Det siger lidt sig selv, at effektive medarbejdere er bedre for bundlinjen, end det modsatte er det, men på trods af det forsømmer mange virksomheder muligheden for at få mest muligt ud af de folk, der er ansat.
Noget af det fantastiske ved mennesker er nemlig, at vi kan lære nye ting og blive bedre til ting, vi allerede kan.
De fleste virksomheder har bestemte procedurer eller fremgangsmåder, der klarer bestemte ting på. Det kan både være helt lavpraktisk hvordan et produkt skal samles, men det kan også være mere flyvsk som hvordan man skriver en strategi.
Alle disse processer, der finder sted på daglig basis i en virksomhed, kan man med fordel optimere, så man får så meget som muligt ud af dem. Så der er så lidt spild som muligt.
Kan man spare et par minutters arbejde på noget, man gør hver dag og måske flere gange om dagen, løber det hurtigt op i mange mandetimer om året, man kan bruge på noget andet.
Det kan også være noget som at udnytte eller reducere det spild, der er ved en produktion, så man enten kan få mere ud af ressourcerne.
Om man er decideret sælger eller ej, har den enkelte medarbejder ofte en eller anden form for kontakt med kunder og potentielle kunder. De er repræsentanter for virksomheden, og derfor skal de selvfølgelig vide, hvordan de skal gebærde sig.
Det er dog også altid en mulighed for at skaffe noget mere omsætning – mødet med andre er en mulighed for at sælge.
Derfor kan det for mange virksomheders vedkommende give god mening at undersøge muligheden for at få salgstræning, også til de medarbejdere, der ikke umiddelbart har noget med salg at gøre.
Salget sker nemlig ikke kun gennem sælgerne, fordi det er ikke udelukkende sælgere, som kunder har kontakt med. Det kan være supporten eller kundeservice, der er første berøringspunkt for kunden, og derfor giver det mening for mange virksomheder at have trænet sine medarbejder i salg i en bred forstand.
Medarbejderne suger information og erfaringer til sig, hver dag de går på arbejde. På et tidspunkt vil der være så meget viden i medarbejderstaben, at det kan omsættes til noget brugbart for virksomheden.
Måske er det viden om processen, som denne artikel har nævnt tidligere. Det kan også være viden om kunderne, som kan bruges i markedsføringen.
Det kan være et utal af forskellige ting, som medarbejderne har oparbejdet en viden om, som kan udnyttes af virksomheden på den ene eller den anden måde.
Noget der dog er karakteristisk ved denne type viden er, at det er meget muligt, at den ligger latent i medarbejderne – altså at de ikke selv ved, hvor meget de egentlig ved. Derfor kan det være svært at trække det ud af dem.