Webshop: Sådan tager du kunder fra butikkerne til Black Friday

Webshop: Få flere kunder på Black FridayKunderne er trætte af at løbe rundt i en butik med hundrede af andre mennesker på jagt efter det bedste tilbud. De er trætte af ikke at kunne finde en parkeringsplads og de er trætte af at komme for sent til det gode tilbud efter at have kørt hjemmefra tidligt om morgenen.

Som webshop har du en naturlig konkurrencefordel på Black Friday. Dine kunder vil hellere handle med dig. Du skal bare sikre dig, de ved, du eksisterer og at du også deltager i årets festdag for detailhandlen. Black Friday er nemlig ikke kun de fysiske butikkers fest – det er også dagen på året, hvor du som webshop har de bedste muligheder for at få sorteret i lageret og sendt en masse pakker ud.

Er du klar til at sætte lagerpersonalet under pres? Vi kommer med gode tips til, hvordan du som webshop kan få flere kunder på Black Friday her:

Facebook-begivenhed

Din webshop har med garanti en Facebook-side i forvejen. Men en Facebook-side er faktisk ikke den mest effektive måde at nå dine kunder på til Black Friday.

Opret i stedet for en Black Friday Facebook begivenhed.

Begivenheder bruges normalt til fysiske arrangementer, men de kan også benyttes til virtuelle som eksempelvis din webshops udsalg til Black Friday.

Efter at have oprettet en begivenhed kan du skrive ud til alle dine ”Synes godt om”-er på Facebook og din e-mailliste at de skal deltage. Når en person deltager i dit event på Facebook ser denne persons venner også begivenheden.

På denne måde begynder din begivenhed at sprede sig som ringe i vandet og du når ud til markant flere mennesker på dagen end du ville ved blot at have skrevet en række opdateringer fra din egen Facebook-side.

Det er gratis for dig at oprette en begivenhed på Facebook. Har du et lille budget kan det passende bruges på at lave et godt coverbillede, der opfordrer andre brugere til at tilmelde sig din begivenhed. Dine deltageres venner ser først og fremmest coverbilledet og du bør derfor bruge lidt ekstra kræfter her.

Hav tilbud klar allerede fra midnat

De første tilbudsjægere er klar allerede ved midnat (00:00) til fredag. Her forventer de at kunne se de gode tilbud på din webshop, ligesom de forventer at have mulighed for at slå til og købe varerne.

Hvis du først viser dine tilbud efter du selv er mødt ind på kontoret, risikerer du, at dine potentielle kunder allerede har brugt deres penge et andet sted. Måske er de endda – i mangel på gode tilbud fra dig – kørt ud til en fysisk butik for at bruge deres penge her. Det er stik modsat af, hvad vi ønsker, at de skal gøre.

Det er et problem, du nemt kan løse. Hav programmeret dine tilbud klar før dagen og aktiver dem blot midnat til fredag den 27. November 2015. Så er du sikker på at så mange personer som muligt også drager nytte af dine tilbud og bliver en god fremtidig kunde i din butik.

Mind kunderne om fordelene ved at handle hos dig (online)

Dine potentielle kunder handler som udgangspunkt der, hvor udvalget er størst og prisen er lavest. Men lige på Black Friday har du også en konkurrencefordel i form af, at du er online.

Det betyder, at dine kunder:

  • Kan sidde hjemme i ro og mag og shoppe
  • Ikke skal bruge tid og penge i en bil
  • Ikke skal finde parkering
  • Ikke skal skubbes rundt af andre mennesker i et for småt rum
  • Og ikke kører forgæves for de gode tilbud

Alle de ting her væmmes de fleste forbrugere ved. Det bør du derfor bruge i din markedsføring.

Når du skriver Facebook-opdateringer, så mind dine brugere og fans om, at de ved at handle ind online hos dig ikke slås med benzinpenge og parkering. De kører ikke forgæves for at købe deres nye fjernsyn. Vis dem et billede af en glad person, der sidder hjemme i sofaen og shopper og inspirer dine kunder til at gøre det samme.

Dine kunder ved inderst inde godt hvorfor de skal handle ved dig og ikke andre – men derfor kan du godt lige minde dem om det igen et par gange op til Black Friday 2015!

Tilbyd at kunden kan hente pakke selv

Butikkernes ene fordel på Black Friday er, at kunden har mulighed for at tage sit nye fjernsyn med hjem umiddelbart efter købet. Det er kedeligt at have købt en ny computer på Black Friday for så først at få den leveret kommende mandag eller tirsdag.

Men hvad hvis du som webshop kan tilbyde det samme til dine kunder?

Tilbyd dine kunder, at de særligt på Black Friday har mulighed for at komme forbi dit lager og selv hente deres pakker. Du behøver ikke at tilbyde det resten af året; men lige på Black Friday er det vigtigt at give kunderne muligheden.

Det kan være den mulighed, der i sidste ende sikrer dig ordren og ikke den fysiske butik.

Du skal selvfølgeligt kommunikere denne fordel ud, så brugeren ikke først ser den efter betaling, når fragt skal vælges. De, der gerne vil have pakken med det samme og er villige til at komme og hente når slet ikke så langt. Skriv det på din webshops forside:

”Lige i dag, den 27. November 2015, tilbyder vi ekstraordinært vores kunder mulighed for at hente deres varer på vores lager allerede i dag indtil kl. 24.”

Det er god kundeservice og det sikrer flere ordrer på Black Friday.

I år falder den sorte fredag på den sidste hverdag i november måned. Det betyder, at Black Friday også er lig med lønningsdag. Du kan derfor godt forvente, at dine kunder er lige dét mere købelystne end de plejer at være. Sørg for at lageret er fyldt op og at du har mulighed for at kalde mere pakkepersonale ind i løbet af dagen så du sikrer at alle får en god oplevelse med din butik.

Det er særligt vigtigt Black Friday, hvor mange af dine kunder er nye kunder.

Nye kunder, der med lidt snilde og god kundeservice bliver til tilbagevendende kunder allerede i julehandlen umiddelbart efter Black Friday!