Penguin update

 

Googles søgealgoritme er i konstant forandring. Det hænger sammen med, at Google vil sørge for, at søgemaskinens resultater møder brugernes kriterier for relevans, kvalitet og præcision. Faktisk viser statistikker, at Google opdaterer deres søgealgoritme 500 gange hvert år. En af de opdateringer, der virkelig fik vendt op og ned på søgeresultaterne, hedder Google Penguin.

I denne artikel kan du få flere informationer om, hvordan Google Penguin har påvirket Googles søgeresultater. Du kan også få gode råd til, hvordan du kan forberede dig, hvis du vil undgå at Google Penguin – og lignende opdateringer – rammer din hjemmeside.

Bag om Google Penguin

For at forstå Google Penguin er vi nødt til at starte med at skrive lidt om, hvordan Google indsamler og prioriterer informationer i forhold til de søgninger, brugerne laver. Det er efterhånden almen viden, at indgående links kan påvirke en hjemmesides placeringer i Googles søgeresultater. Hvis du har en hjemmeside om fiskeolie, og du har 200 indgående links med en relevant ankertekst, vil Google med al sandsynlighed placere din hjemmeside højt, når en bruger søger efter fiskeolie.

Men der er forskel på links. De senere år er antallet af linkkataloger og såkaldte linkfarme eksploderet. Og disse links er med til at underminere Googles filosofi om, at et link fortæller noget reelt om en given hjemmeside. For hvis linksene bliver lavet af hjemmesideejeren selv, og for eksempel kommer fra et linkkatalog, er linkets troværdighed mildest talt ikke eksisterende.

Det har Google indset, og derfor lancerede søgemaskinegiganten en opdatering, der kom til at hedde Penguin. Formålet med denne opdatering var at dæmme op for den omfattende manipulation, der sker igennem kunstige og mere eller mindre værdiløse links, som førhen blev tillagt alt for stor værdi.

Sådan undgår du pingvinens vrede

Der er heldigvis ting, du kan gøre, hvis du vil undgå at Google Penguin rammer lige netop din hjemmeside. For det første skal du sørge for, at du – hvis du selv aktivt skaber links til din side – varierer de ankertekster, du vælger. Ankerteksten er udtryk for den tekst, der står i selve linket. Google Penguin kan nemlig godt regne ud, at der er ugler i mosen, hvis du skaber hundredvis af links hver dag, som mere eller mindre er ens. Det ville ikke være tilfældet, hvis du forestiller dig, at hvert eneste link blev lavet af forskellige mennesker. Der ville i så fald være en kæmpestor varians i linkteksterne.

Dernæst skal du sørge for, at du kun skaffer relevante links. Hvis du for eksempel har en hjemmeside, der handler om fiskeolie, giver det ikke meget mening, hvis du får en masse links fra hjemmesider, der handler om alt muligt andet end det. Det er ikke helt sikkert, hvor tæt relation der skal være, men det skader i hvert fald ikke, hvis du går efter at få links fra sider i samme niche. Men vi skal i den forbindelse understrege, at en bred linkprofil stadigvæk er vigtig, og at du derfor ikke skal droppe links fra andre sider helt.

Tagged under