Politikere har brug for at skjule resultater online

Artiklen indeholder reklamelinks

Politikere er meget offentlige personer i vores moderne demokrati. De får nærmest stukket en mikrofon i hovedet på en daglig basis. Og det betyder, at de en gang imellem kommer til at fortale sig eller kommer med en uheldig udtalelse i den ene eller den anden retning.

Et eksempel herpå er hvordan Dansk Folkepartis Mette Hjermind Dencker i første halvdel af 2013 kom til at udtale, om man nu også skulle til at gifte sig med dyr i forbindelse med en debat om lesbiskes muligheder for at blive gift.

Et andet eksempel er Özlem Cekic fra SF, der kom i klemme i forbindelse med debatten om Fattige Carina i slutningen af 2011, hvor hun og Joachim Olsen fra Liberal Alliance slog hovederne sammen i en debat, der siden bredte sig til resten af landet.

Googler man de individuelle politikere er nogle af de første resultater netop avisartikler om disse udtalelser. Hvis en potentiel vælger Googler en politikers navn lige op til et folketingsvalg og ser sådanne resultater, kan man sagtens tænke sig til, at vælgeren nu er mindre tilbøjelig til at stemme på denne politiker.

Det skaber et behov for online reputation management for danske politikere. Og hvis man spørger en IT-ekspert vil behovet stige eksplosivt til næste valg:

”Siden sidste valg er der blevet lagt uendeligt meget nyt indhold op om de forskellige danske politikere og langt fra alt sammen er særligt positivt. Det betyder, at politikerne bør overveje online reputation management for søgninger på deres egne navne. De skal give vælgerne noget positivt at læse, hvis de søger efter flere informationer om politikeren” – det udtaler John Nielsen fra virksomheden OnlineSynlighed.dk fra Hinnerup nær Aarhus specialiseret i bl.a. online reputation management.

Få egen blog og partiside frem

Politikerne har udmærkede muligheder for at lave online reputation management fortæller John Nielsen.

De danske partier har alle stærke websites med stor autoritet i søgemaskinerne. Her bør politikerne sørge for at få en profil med en forklarende tekst om dem selv. Denne underside på partiets website vil hurtigt rangere meget højt i Googles søgeresultater på politikernes navn.

Ligeledes bør politikerne ifølge John Nielsen oprette en personlig blog om dem selv. Det har to formål:

”Med en personlig blog opnår de delvist et resultat, der ryger meget højt op i søgeresultaterne, og delvist opnår de også en ny kanal at nå deres vælgere på. De får med en blog et personligt rum, hvor de kan ytre deres politiske holdninger og lade folk debattere med i kommentarerne. Debatter på blogs har typisk et lidt højere niveau end på Facebook, hvor der tit går hat og briller i de politiske diskussioner.”

Behovet stiger i takt med valget

Danske politikere har en meget travl hverdag og det er derfor ikke altid de online sidegesjæfter, der kommer i første række.

Derfor er det John Nielsens overbevisning, at politikerne først begynder at tænke over deres online renomme, deres online anseelse, i takt med, at valget starter.

”De googler først sig selv og ser de negative resultater, når resultaterne gerne skulle være i orden. Desværre tager online reputation management lidt tid at klare, og det især hvis politikeren er hårdt ramt af negativ omtale” afslutter John Nielsen.