Sådan holder du virksomhedens facade flot – automatisk

Artiklen indeholder reklamelinks

Virksomhedens facade er ofte det første, der møder kunderne på vej til et møde (og til at købe ens produkter).

Derfor bør virksomhedens facade præsentere samme professionelle udtryk, produkterne og medarbejderne forhåbentligt gør.

Det betyder i praksis, at græsplænen skal være slået, at vinduerne skal være vasket, postkassen skal være tømt og at lyset skal være tændt

Tidligere krævede de mange mandetimer eller en vicevært at klare de to første – sådan er det ikke længere. De mest innovative virksomheder har allerede taget robotter til sig for så vidt angår græsplænen og vinduerne.

Robotplæneklipper slår græsset automatisk

En robotplæneklipper kan være vejen til en flot klippet græsplæne – hver eneste uge.

Robotplæneklipperen er intelligent og stilles blot på græsplænen. Herefter er den i stand til selve at slå græsplænen fra ende til anden. Det tager længere tid end almindeligvis, da robotplæneklipperen delvist overlapper en del og delvist kører ganske langsomt, men til gengæld er der ingen manuelle timer forbundet hermed. Det hele sker automatisk. Og strømregningen er en brøkdel af prisen for at have en person til at klare det.

En robotplæneklipper forudsætter en investering på cirka 10.000 kroner til at starte med for en græsplæne på op til 600 kvadratmeter (tal stammer fra Toprobot.dk). Derudover tager det et par timer første gang at sætte afgrænsningen for robotten op.

Herefter kan robotten automatisk klare græsklipningen hver eneste uge. Investeres der i en lidt mere sofistikeret robotplæneklipper er det ydermere muligt at opsætte robotten til automatisk at starte og stoppe klipningen – således, at man som ejer ikke engang skal sætte robotten ned på græsplænen. Robotten kører selv til og fra opladestationen.

Flotte vinduer med maskine

På samme måde er det muligt at få klaret vinduerne af en robot. En vinduesvaskningsrobot, der selv klarer vinduerne en for en.

Vinduer er ikke lige så ligetil som græsplænen er. Både fordi, at almindelige lodrette vinduer forudsætter en relativt dyr startinvestering og fordi robotten har problemer, hvis ikke de forskellige vinduesglas ikke er afbrudt af vindueskarme.

For større kontorbygninger og glaskonstruktioner – fx nyere kontorhuse og Louvre i Paris – er det dog en god mulighed for at minimere udgifterne i virksomheden til vinduesvask.

Hvor alle virksomheder har mulighed for at investere i en robotplæneklipper, er robotvinduesvaskeren stadigvæk forbeholdt for de få.

Overvej abonnement på service

Vil virksomheden gerne undgå at bruge tid overhovedet på at holde facaden ren og pæn, kan et eksternt firma hyres til at stå for det hele i form af en abonnementsservice.

Betaler man ved kasse 1, får man en klippet græsplæne, vaskede vinduer, redte sten, en fejet parkeringsplads og meget mere til.

Det koster i det lange løb mere, end investerer ens virksomhed i en robotplæneklipper og lader parkeringspladsen stå til – men prisen man betaler i forhold til et sjusket udseende ud ad til kan være meget højere.

Som minimum skal plænen være slået, vinduerne være vasket, gulvet inde støvsuget, papirer være ryddet op og et par colaer eller danskvand stå klar, når potentielle kunder kommer til møde. Alt andet sender et sjusket signal og øger risikoen for, at en anden udbyder tager opgaven i sidste ende.