Artiklen indeholder reklamelinks
Negativ søgemaskineoptimering er en realitet – danske virksomheder har set deres placeringer i søgemaskine droppe med hug i omsætningen til følge efter at konkurrenter har rettet skadelige links mod dem.
Det satte Computerworld.dk fokus på tidligere i 2013[1], da en spiller inden for ”e-cigaret” markedet havde rettet skadelige links mod flere af sine konkurrenter, der herefter havde set deres rangeringer i søgemaskinerne såvel som deres omsætning falde.
Skadelig linkbuilding er umuligt at forhindre – men du har dog mulighed for at opdage det i tide og bruge de redskaber, du har for at mindske effekten.
Vi har taget fat i søgemaskineoptimeringsekspert John Nielsen fra OnlineSynlighed.dk og han har forklaret dine muligheder:
Skadelig søgemaskineoptimering som nævnt herover går ud på at rette store mængder af tvivlsomme links mod et site. Opdages disse links i tide, har man som modtager mulighed for at bruge det såkaldte Disavow-tool, Google har lagt tilgængeligt[2]. Her kan man frasige sig værdien af visse indgående links ved at uploade en liste til Google.
Hvis du opdager de skadelige links har du altså en mulighed for at frasige dig værdien.
Du kan opdage dine links ad flere forskellige veje:
1) Opret såkaldte Google Alerts (www.google.com/alerts) på dit firmanavn og din hjemmesideadresse. Når Google støder på nyt materiale indeholdende dit navn og firmaadresse (her forstået som firmaets website www.firma.dk og ikke den fysiske adresse) vil du få en mail herom med linket. Hvis dine konkurrenter bruger dit navn, når de retter skadelige links mod dig, vil du få en mail om det fra Google selv. Af andre overvågningsværktøjer bør nævnes Talkwater Alerts, der dog er betalt.
2) Opret en liste over dine indgående links med et af flere værktøjer designet til at overvåge links. John Nielsen nævner i flæng SiteXploration, OpenSiteExploration, Ahrefs, MajesticSEO og SearchMetrics til overvågningsopgaven. Opret denne liste en gang om måneden og se, hvilke nye links, der er kommet til, og om det er links du kan vedkende dig.
Som nævnt kan du ikke som sådan forhindre en konkurrent i at redde skadelige links mod dit website – forhindre konkurrenten i at lave skadelig linkbuilding.
John Nielsen forklarer, at dit eneste skjold i denne sammenhæng er at have et tilpas stærkt website i søgemaskinernes øjne til, at de nye og skadelige links ikke gør hverken stort eller småt.
”Har du brugt tid på linkbuilding og generel optimering af dit website før end et eventuelt angreb sættes ind står du godt. Hvis 90 % af dine indgående links er skadelige vil Google kunne se et problem, men har du selv opbygget en lang række troværdige links, og tæller de skadelige links blot for 5 %, rider du hurtigt stormen af”, forklarer John Nielsen.
Linkbuilding er en disciplin, din virksomhed har mulighed for at købe i de fleste søgemaskineoptimeringsbureauer. Ydelsen kan med fordel købes som et abonnement, der løber over flere måneder:
”Tricket er at lave det, vi kalder en naturlig linkprofil med ens linkbuilding. Det skal gerne ligne et almindeligt website. Derfor er det at foretrække at linksne falder over en længere periode frem for blot over et par dage.”
Negativ linkbuilding er allerede set i Danmark og det vil blive set igen – men du har som virksomhed mulighed for at være forberedt.